Blogg

30.07.2017 17:30

Tillbaka till 80-talet igen, kalla mig nostalgiker men det var fan bättre förr!

På 80-talet hade franska och belgiska serieböcker hittat vägen till svenska bibliotek. Jag minns när jag läste Gaston, Marsupilami, Spirou, Yakari och en mängd andra coola titlar. Jag läste till och med några serieböcker som hette Valérian & Laureline och det var en JÄVLIGT fräck Sci-fi titel.

Albumserien utspelar sig i det 28:e århundradet. Mänskligheten har upptäckt metoder tidsresor, det vill säga ögonblickliga resor i både tid och rum. Jordens huvudstad, "Galaxity", är huvudvärld i det jordiska galaktiska imperiet. Vid knutpunkten för rymdens mest trafikerade leder finns "Point Central" som är en interkulturell rymdstation där universums olika raser möts i ett slags rymdålderns FN. Laureline och Valerian jobbar som agenter vid Tidsresepolisen som skyddar Galaxity och imperiets planeter mot otillåtna tidsresor.

När man var en ung liten skit så fattade man inte så mycket av nyanser, istället låg fokuset på striden mellan det onda och det goda. Men inför filmatiseringen av just Valerian & Larueline (Valerian and the city of a thousand planets) var jag tvungen att gå tillbaka och läsa om serien "tack internet". Nu när man är gammal så ser man helt andra saker, bokserien har massa politiska, sociologiska, etnologiska och ideologiska inslag, knutna till de olika rymdraserna och deras kulturer.

Regissör: Luc Besson

Manus: Pierre Christin

Budget: 230 miljoner dollar

Rotten tomatoes: 52%

Okej, Luc Besson, kanske mest känd för filmer som Det stora blå, Leon, Fifth Element, Taken och ett antal andra bra filmer. Besson är stundtals extremt ojämn, han har gjort ett antal fantastiska filmer, men också en stor mängd skit. I ärlighetens namn har han inte gjort något bra de senaste 10 åren. När han annonserade att han tänkte filmatisera Valerian och att han hade tänkt på det i många år så blev jag lite intresserad. Serieboken har ett fantastisk innehåll som det går att göra en massa häftiga saker med.

Manuset står Pierre Christin för, samma person som kom på Valerian och sen skrev serien. Då kan väl resultatet inte bli kasst? Sorligt nog, JO!

Story

Utgångspunkten är samma som serieboken, Valerian och Larueline är tidsagenter vars jobb är att se till att inga gör olovliga tids/rumsresor och ändrar saker i det förflutna eller framtiden. Saker och ting börjar med buller och brak, det är ett storskaligt rymdkrig och ena sidan spränger en hel planet, jada, jada, jada. Senare får vi veta att någon onding ska förstöra rymdstationen Alpa, kanske rentav hela universum. Nu måste Valerian och Larueline stoppa elakingens planer och rädda alla från total undergång.

Spoilers och tankar

WTF????? Här kommer Besson som gjorde Sci-fi mästerverket Fifth Element, tillsammans med Pierre som skrivit serieboken Valerian & Laruline och trots detta blir nästan allt skit!!!

Känslan är att Besson haft tusen tankar och idéer som han inte riktigt kunnat sortera och hitta något fokus i. Vidare känns det som att Pierre måste ha gett någon annan lirare utrymme i manusskrivandet. För samma snubbe som skrev briljanta böcker kan väl inte visa sig senare skriva bajsmanus????

Visuellt är filmen på snudd fantastisk, CGI är riktigt bra och det finns massa fräcka rymdvarelser och olika coola rymdskepp. Men allt är ett enda hopkok av Bessons tusen tankar. Vi får se tusen varelser som man inte får veta ett skit om, tusen olika skepp som vi inte får veta ett skit om, tusen olika sidouppdrag som vi inte får veta ett skit om eller en varför i helvete de ens behöver åka på dessa uppdrag.

Cara Delevingne, mest känd som lättklädd modell och för att ha spelat elaking i floppen Suicide Squad. Noll talang, noll karisma, NADA!!!

Dane DeHaan "VEM???" just det, snubben som spelade Green Goblin i pissfilmen The amazing Spider-Man 2. Noll talang, noll karisma, NADA!!!

Innehållet ekar tomt eftersom det inte finns en riktig röd tråd att följa, allt är bara en enda röra fyllt av oändliga plotthål och utfyllnadsmaterial som inte fyller något syfte. Speltiden är 140 minuter lång, hade det funnits fokus på ett fåtal saker så hade det kanske slutat på typ 100.

Fucking jälva plotthål och dumheter överallt. Agenterna är på stationen Alpha och ska nu fånga elakingen. Ondingen lyckas fly, eftersom Val och Laru i filmen stundtals är riktigt sunkiga agenter. Okej, hur ska vi hitta the bad guy? Definitivt inte genom att använda all den coola teknologi som vi har till hands som spårningsutrustning, kameror, sensorer, stationens egna spårningssystem, tidsresor med mera zzzzzzzzzzzz, Skjut mig NUUUU!!!!!

Istället får Val och Laru veta att det finns en stor manet som kan läsa ens minnen och plocka fram bilder på dessa minnen. För att maneten ska kunna komma åt dina minnesbilder måste man köra upp sitt huvud i manetens röv. Ja, ni läste helt rätt, i manetens RÖV!!!!!!!!!

What ever, detta funkar ju bara då om personen i fråga sett det som de letar efter och i jakten på elakingen var det bara Valerian som såg vart skurken tog vägen så rimligtvis borde han vara den som stoppar huvudet i manetens rumpa! NEJ! Larueline är den som får göra det, men hon missade ju jakten på elakingen och därmed borde hon inte veta ett skit, men JO zzzzzzzzzzzzzz, fuck me!!!

Mitt i allt jagande rusar Valerian förbi en nattklubb med "exotiska" dansare (en vuxenklubb). Vi har ett mycket viktigt uppdrag, men vi har tydligen tid att stanna och prata med prostituerade??? zzzzzzzzzz

I denna veva dyker sångerskan Rihanna upp. Hon spelar den sjungande, dansande och prostituerade slaven Bubble. Ett lysande exempel på en så kallas lockroll. Vi har sett trailers där Rihanna är med och det är just därför vi ska gå och titta på filmen???? Piss on me!!!!!

Hon är en usel artist, en usel skådespelare (Battleship), behöver jag säga mer? MEN, i denna film är hon faktiskt den person som räddar ett sjunkande skepp. Hon spelar en Mimic, en varelse som kan ändra form och skepnad till det hon ser. Mycket behändigt i många situationer. En liten gråtscen spelas upp och hon erbjuder Valerian sin hjälp mot att han hjälper henne fly sin ägare.

Nu bjuds det upp till en smått underhållande actionfest och med Bubbles hjälp flyter allt på och det känns som att filmen börjar arta sig en liiiiiten aning. Man sitter där och tänker på alla möjligheter som skulle kunna utformas kring Bubbles, tänker på uppföljare som har Valerian och Bubbles som fokus, det skulle säkert bli jävligt fräckt. Men plötsligt, BOOOOOOOM, Bubble ramlar ner i ett hål och dör!! WTF!!! AllVARLIGT!!! SERIÖST??????? Helt jävla meningslöst. 

Man satte sin äckliga Cola Zero i vrångstrupen och hostade ut en drös sega Polly i nacken på besökaren framför en. Bubbles fantastiska potential totalt bortpissad, hela filmen bara rasar efter detta och man gnisslar tänder över att man just blåst 120 kronor, som man med garanterad glädje hellre hade lagt på fyra starköl på Kellys.

Trots alla coola rymdvarelser, snyggt foto och grym CGI faller filmen platt. I nuläget floppar den hårt i USA, enbart 17 miljoner dollar under öppningshelgen.

Tråkigt men sant. Det blir enbart en energipärla i betyg!

 

 

 

 

09.07.2017 18:55

Jag har ALLTID gillat superhjältar, Marvel, DC, you name it. Mina absoluta favoriter från det jag var liten (80-tal) fram tills nutid är Hulken, X-Men och Spindelmannen. Serietidningarna var coola och de tecknade serierna som rullade på olika engelska kabelkanaler var feta.

Sam Raimi gjorde 2002 långfilmen Spiderman med Tobey Maguire i huvudrollen. Jag gillade filmen och tyckte att tvåan var ännu starkare, dock var tredje filmen ett magplask. 2012 valde man att starta om franchisen med Andrew Garfield i huvudrollen, zzzzzzzzz. Det blev två filmer som sög otroligt hårt.

Nu 2017 kör vi från början igen, men mer old school och serieridningskänsla.

Regissör: Jon Watts

Manus: Jonathan Goldstein

Budget: 175 miljoner dollar

 Rotten tomatoes: 93%

Inför filmen har jag inte hoppat på hajpen och hade låga förväntningar, med tanke på att jag tyckte att trailrarna var ganska intetsägande och en aning tråkiga. Dessutom är Jon Watts och Jonathan Goldstein verkligen inte några heta namn och de har inga stora titlar att brösta upp sig med sen tidigare. Så jag var en aning förvånad och skeptisk över att SONY valt just dessa. Även huvudrollsinnehavaren Tom Holland var för mig ett extremt osäkert kort. Relativt okänd, praktiskt taget bara medverkat i skit (Pilgrimage, The lost city of Z, Edge of winter) med mera. Den enda fördelen jag såg med Holland var hans unga ålder och pojkaktiga utseende, det skulle åtminstone passa in i filmen.

Story

Det är dags för Homecoming i High school, vår svenska motsvarighet är gymnasiet. Peter Parker försöker balansera skola och sitt nya alter ego "Spider-man". Att gå på gymnasiet och samtidigt vara en aspirerande superhjälte är inte lätt. Peter drömmer om att bli en fullvärdig medlem i Avengers och sms terroriserar stackars Tony Stark och undar när han kommer att bli en officiell medlem. Tony anser att Peter inte är redo ännu, utan behöver mer vägledning och träning.

När man är en ung grabb är det inte lätt att ta order från auktoritära personer, så Peter bestämmer sig för att på egen hand utforska sina möjligheter till att bli en superhjälte. Saker och ting går åt skogen och Tony Stark blir förbannad och säger till Peter att han inte är redo och tar sedan tillbaka den specialgjorda dräkten som han gett till Peter.

Nu blir Peter tjurig och bestämmer sig på allvar att nu ska han ta mig fan hjälpa till i hemlighet och detta leder så småningom till svårigheter för vår lilla Spider-man

Bra saker

Mitt första intryck är att Holland faktiskt passar som en sorts "orginal" Spider-man, han känns rätt för skolmiljön, men jag hade gärna sett mer nördighet och osäkerhet kring hans personlighet.

Andra saker som jag tycker är bra är att SONY valt att inte ha med några trista superskurkar från senare tids filmer, istället är det old school Vulture som är elakingen. Personligen tycker jag dock att man valt en aning för high tech Vulture för min smak, men det är ju inte 80-talet längre, så jag antar att man får stå ut med det.

Humorn funkar bitvis bra, dock inte hela vägen, Goldstein har satsat på någon sorts blandning av traditionell humor och slapstick. Inte riktigt min grej

Valet att göra filmen mer som serietidningen är smart då tidningen har ett större fokus på Spider-man som karaktär. Borta är oändligt nät och tillbaka är de hemmabyggda nätskjutarna som kan ta slut om man har oflyt. Detta känns helt rätt, oändligt med nät gör Spider-man en aning för bra.

Dåliga saker

Spider-sense "spindelsinnet" är borta, Watts och Goldstein sa i en intervju att de tycker att Parkers spider-sense är på tok för bra som kraft och gör att Spide-man alltid har ett övertag. Det håller jag verkligen inte med om. Först och främst har SONY snackat varmt om att gå tillbaka till rötterna och så tar man bort en av spideys krafter som är ett av hans signum. I flera tidningar har dessutom skurkar kunnat använda spider-sense emot honom.

Det är här som slapsticken kommer in. Parker har inget spindelsinne, vilket gör honom en aning klumpig då och då. Går in i saker och lite andra grejer i sann slapstick anda. Sånt funkade på Helan och Halvans tid, inte 2017!

Var är de episka och obligatoriska hjältemomenten? Visst, vi har en flygplansgrej och en båtgrej, men de blir aldrig EPISKA eller särskilt imponerande. När jag såg dessa moment ryckte jag bara lite på axlarna och sa till mig själv -Maguire räddade en massa barn i en linbanevagn och sen hindrade han ett fucking tåg från att spåra ur och räddade hundratals människor. Det var EPISKT!

Sist, men inte minst och en av de viktigaste komponenterna i en bra film, musiken. Jag har sällan hört ett så dåligt och krystat soundtrack och jag har sett mängder av filmer och serier. Det är inte det att låtarna suger, för här finns en hel del godingar. Men dessa låtar är helt malplacerade och man tänker WTF? Varför den låten i denna scenen? Den passar ju inte alls!

Jag hade hoppats på mer, men på det stora hela är jag trots allt relativt nöjd. Filmen har fått ett mycket varmt mottagande, fyror och femmor blandat med mängder av superlativ. Själv är jag lite mer återhållsam, jag tittar på helheten och blir inte fete bländad av fin CGI och bra skådespeleri. Allt måste klaffa om det ska bli höga betyg.

Så betyget landar på tre gamar, inte starka, men inte heller svaga. Tre normala gamar.

 

08.07.2017 09:39

Danskar är jävligt bra på film och serier, framförallt tunga drama och kriminalare. 1996 kom filmen Pusher och med den sattes en tokhög dansk standard i genren kriminalare/thriller. Den var mörk, smutsig, realistisk och rent av skrämmande. Våldet var rått och liksom in your face. Genast fattade man hur den danska undre världen såg ut. Den var FUCKING hård!!!!

2017 smäller danskarna till med en ny stenhård film "Underverden/Darkland" i liknande stil med Pusher.

Regissör: Fenar Ahmad

Manus: Fenar Ahmad

Budget: Inte en aning, men med tanke på det fina fotot så har det nog kostat några miljoner.

Story

Två bröder som gått olika vägar i livet. Zaid är den äldsta brodern som lagt kriminaliteten och kampsorten bakom sig och satsat på utbildning. Nu en framstående kirurg, lyckligt gift, frun är gravid och de bor i ett höghus i en lyxig bostadsrätt i Köpenhamn.

Lillebror Semion har inte haft samma tur. Bor kvar hemma med sina föräldrar i en typisk förort och hänger med tunga kriminella personer.

En kväll ringer det på Zaids dörr, Semion ber om pengar som han säkert gjort många gånger förr. Semion säger att det handlar om liv och död och om han inte kan låna pengar kommer "de" att döda honom. Zaid tycker dock att nu är det dags för lillebror att växa upp och ta lite ansvar, det blir inga pengar.

Senare på Zaids jobb kommer det in en ambulanstransport, det är lillebror och han har blivit sönderslagen och hans liv går inte att rädda. Zaids hjärta brister, allt blir mörkt, ångest över att han inte hjälpte sin bror, ilska över att han har lyckats i livet och frustration över att polisen inte verkar bry sig.

Hans fru tröstar och säger att det inte är Zaids fel, men han kan inte släppa det. Sakta men säkert finns snart inget kvar av den gamle Zaid, nu är det bara hämnden som gäller. Dags att hitta de som döda brodern och skipa rättvisa, öga för öga, tand för tand!

Spoilers och tankar.

Underverden är en välskriven film med ett jäkligt snyggt foto som både visar de rikas livsstil, samt de som lever utanför samhället. Temat kan tyckas klyschigt, då genren hämnd är ett ganska uttjatat stilgrepp och enkelt kan falla i fällan att allt blir lite skitnödigt och fejk. Men Fenar skapar ett djup kring huvudkaraktären och man känner för honom och förstår hans hat. Det finns också kulturella preferenser, en bror för en bror.

Dock finns det en scen som känns lite bajsnödig om jag ska vara ärlig. Zaid letar upp sina gamla polare för att åter bli en badass. Polarna informerar Zaid om att det är ett annat samhällsklimat idag än vad det var förr "-En kniv då är en AK47 idag". Dessa "äldre" personer är kanske i åldrarna 38-45. Jag kan säga att på min tid i Bergsjön så fanns det gangsters med AK47 också, men givetvis ser det annorlunda ut med det mer öppna våldet idag.

Filmen har ett högt tempo och de scener som är lite långsammare fungerar som uppbyggnadsfas för det som komma skall. Det finns även en del moraliska och etiska tankeställningar, men de är inte påtvingande, utan kommer naturligt genom dialog, handing och foto. Fenar vill att tittaren själv ska tänka över vad som sker på bildrutorna.

Fotot är vackert och smutsigt på samma gång. Det börjar med flygplansvy och scener med lyxiga höghus i ett regnigt och dimmigt Köpenhamn, för att sedan snabbt dyka ner mot marken och rakt in i ett bankrån. Fenar filmar smart, mycket bilder uppifrån för att symbolisera att högt upp bor eliten, eller de som har makt och pengar, medans förorten porträtteras med ett foto som ligger närmare marken.

Så allt är nu nattsvart för Zaid, han letar upp sina gamla polare från förr och återupptar sin kampsortsträning, för att komma i form krävs dock lite extra hjälp. Zaid jobbar ju på ett sjukhus och där finns det fina och rena läkemedel som är idealiska för att bygga muskler "steroider/testosteron".

Vad kan då behövas för en enmans armé?

·        Svart motorcykel - check.

·        Svart motorcykelställ och hjälm - check.

·        Skyddsväst - check.

·        Vapen - check.

·        Krigsmålning - check.

Nu börjar det sparkas röv på riktigt och Zaid är en riktig badass, mannen med stålviljan och lejonhjärtat. Kriminella typer flyger till höger och vänster, slag och sparkar varvas med en fin danskskalle och skotten visslar kring öronen.

Om man ska rikta någon egentlig kritik mot filmen så är det möjligtvis just idén kring enmans armén. Till en början är det ganska trovärdigt, då en vältränad kampsportare med hjälp av överraskningsmoment kan plocka några elakingar på samma gång, men mot slutet tenderar det hela att överdrivas en aning. Det få man dock köpa, man får tänka att Zaid är en driven hämndmaskin som inte tänker stoppas i första taget, kosta vad det kosta vill.

Sensmoralen eller buskapet i filmen är lite spretigt, men kärnan kan tänkas vara att alla har ett val, alla kan lyckas om man anstränger sig och man får vad man förtjänar. Zaid valde utbildning framför brottslighet, medan brodern valde det kriminella livet. Zaid väljer senare att hämnden är viktigare än frun och hans ofödda barn. Alla val har konsekvenser, bra eller dåliga.

Jag delar ut tre hårda danska skallar till Underverden.


 

 

03.07.2017 20:58

Regissör: Ivica Zubak

Manus: Ivica Zubak

Budget: Lurigt som fasiken med tanke på Filminstitutets filmstöd. Totala kostnaden kanske runt 550 000 kr, kanske lite mer, lite mindre?

Story

Smågangstern och hustlern Metin bor med sin morsa och yngre bror i Jordbro. Han livnär sig på inbrott och att panta falska märkesklockor, men i smyg drömmer han om ett liv bortom kriminaliteten och han ansöker till scenskolan i Stockholm. Vardagen är fylld av galna gangsters som vill kutta en för minsta lilla, mängder av oskrivna regler och tydligen styrs Jorbro av juggarna i äldrerådet, vem vill inte fly en sådan vardag?

Metin är "ganska" smart för att vara en typisk gangster från förorten, men han sysslar med något som hans polare nog skulle kala "bögigt", nämligen skriver dagbok. Inte vilken random dagbok som helst, allt är detaljskrivet. Namn, platser, dag, klockslag och precis vad som skett under dagen.

Metin blir kallad till audition och på plats ska han spela upp en scen inför IRL Lena Endre och andra elitister inom kultursverige. Metin väljer en karaktär som passar som handen i handsken, rånaren. Snabbt blir han stoppad av Lena och gänget som ber honom spela upp en monolog istället, men Metin vet inte vad en monolog är.

Tack och adjö, när han går därifrån tappar han sin dagbok och fröken Endre hittar och läser den. Hon tycker den är underhållande och kontaktar ett bokförlag som vill ge ut den. Nu börjar Metins resa, vad ska han göra och hur ska han göra?

Spoilers och tankar

Generellt sett är svensk film nästan alltid skräp, finns kanske ett tjugotal vettiga titlar inom ett 30-årigt tidsspann. Det är då glädjande när det kommer en liten svensk karamell som inte smakar bajs.

Filmen har två olika fokus. Ett på Metin och hans närmaste vänner och den problematik som finns när man lever ett kriminellt liv i en förort. Det andra är krocken mellan förorten och innerstan och dess elitister, men också mer vanligt folk. Lite som en skåning som flyttar till Stockholm och inte vet hur man beter sig, eftersom han eller hon är en grisbonde.

Redan när trailern kom fastnade jag, detta eftersom det som händer faktiskt hände mig på mitt jobb bara dagar innan trailern. Låt mig förklara!

Jag jobbade på en skola i orten och de skulle få se en föreställning hämtad från boken Ondskan. Föreställningen var en monolog, berättad av Adam Pålsson (Torka aldrig tårar utan handskar). I orten bor mindre belevade människor, vanligtvis inte mer korkade än de som bor inne i stan. Det är bara så att ortens individer sällan har tid eller råd att berika sig med lite finkultur och på så sätt kanske de inte heller besitter överklassens enorma ordförråd.

Okej, jag har berättat för mina niondeklassare att vi ska se en pjäs om boken Ondskan och vad boken handlar om. Låt föreställningen börja; In kommer Adam och med en fantastisk inlevelse och kraft börjar han framföra monologen. I ett rasande tempo porträtterar han Erik, Pierre, Otto, Marja, Johan, von Schenken, mamman, pappan med flera. Jag njuter, den karisma och styrka som Adam Pålsson utstrålar gör mig helt förtrollad. Men när jag ser mig omkring bland niorna ser jag vilsna blickar, oro och rädsla. En av niorna viskar till mig -är han psykiskt sjuk? -varför spelar han olika roller fram och tillbaka? -är detta normalt?

Det är nu jag fattar att jag borde nog ha förklarat att pjäsen är en monolog och vad det innebär. Efter pjäsen frågar jag eleverna om de förstod vad som hände och om de vet vad en monolog är -vad fan är en monolog?

Tillbaka till trailern: Endre och hennes kollegor har nyss bett Metin att ta en paus. De frågar honom om han inte istället kan spela upp en monolog -vad fan är en monolog?

Filmen har en skön känsla och man har lyckats på ett bra sätt att visa förorten, utan att dra in en massa politiskt tjafs eller klichéer. Problematiken kring ett kriminellt liv lyfts fram, utan att det blir för djupt om att allt är samhällets fel, innerstans integrationspolitik lyfts fram, utan att det blir en massa PK tjafs. Filmen har fart, humor, en underhållande dialog och förvånansvärt bra skådisar för att vara en svensk film.

Mycket Rinkebysvenska; Bree, aina, para, abou, araba, beshlik, gitta, zenki, wallah. Om man inte är familjär med snacket i orten och vill förstå helheten så kan det vara bra att ha med sig ett ortenlexicon, men jag har ju bott i Bergsjön i många år och jobbat länge i Stockholms förorter, så man har ju snappat upp en del :)

Yee, yee, Robban, straight out of Bergsjön, det är orten, aina säger där bor bara lorten.

Jag är kungen på Galileis gata, det är stället som alla svennar skulle rata.

Kushet rullar jag till gröna bollar, säljer och tjänar fett med dollar.

Tusentals para i min ficka, nån försöker råna mig jag dom head kicka.

Fuck staten, dom får inte ens en tia, respekterar bara mig när jag plockar fram min nia.

Jag glider runt med glocken i min hand, sätter alla jävla politikers bilar i brand.

Alla mina bröder är döda, mördade av gäng från Angered södra.

4,1,5, Galileis gata, Angered vi hata.

4,1,5, Galileis gata, Angered vi hata.

Jag är FOCKING old school GANGSTA!!!

Jag tycker att filmen är en av de bättre svenska filmer som kommit på länge, 2016 var ett bottenår, kanske kan 2017 fortsätta att överraska. Måste gitt är inte en fantastisk film, men det är en bra film med ett vettigt budskap.

Hade den bjudit på mer godis så hade jag gett den en fyra, men slutbetyget får bli tre starka Orignal Gangsters.

 

 

26.06.2017 13:21

Låt mig börja med att säga att inget med denna film är legendariskt.

Regissör: Guy Ritchie

Manus: Guy Ritchie

Budget: 175 miljoner dollar

Rotten tomatoes: 28%

Okej, Guy Ritchie är superkänd för tre coola saker, Lock, Stock and two smoking barrels, Snatch och att han varit gift med Madonna. De senaste 17 åren har Guy enbart producerat skit. Det finns de som påstår att The man from U.N.C.L.E är en bra film, måhända att de tycker det, men det är faktiskt en bajsfilm. Så nu 2017 trodde Guy att det var hans år, hans tid för en fet comeback. Så blev det inte! King Arthur: Legend of the sword är en flopp och kommer att för alltid vara en flopp.

Story

Det har varit fred under en lång tid och kung Uther har tillsammans med sin gamla polare Merlin slutit en fredspakt mellan normala människor och magiker. Men den elaka svartmagikern Mordred vill bli kung och startar krig mot Uther. De slåss i 10 sekunder och Uther dödar honom och snipp snapp slut, så var denna saga slut

Tyvärr! Uthers brolla Vortigern (Jude Law) stabbar storebror i ryggen, eftersom han vill bli kung. Uthers lilla son lyckas flyta iväg i en båt likt historien om Moses. Några glädjeflickor hittar pojken och han växer upp till en vacker, smart och stark bordellägare. Det är ungefär här som stackars Arthurs (Charlie Hunnam) problem börjar.

Spoilers och kritik

Phuuuu! Vad ska man säga?

Jag gillar fantasy, men det måste finnas något underhållande och en bra fantasyrulle kräver ett bra persongalleri. Tyvärr är detta galleri extremt tomt.

Hunnam gör så gott han kan med det usla manuset och de korkade replikerna han fått i sin hand. Men hans egentliga roll är att antingen se arg ut, ledsen, upprörd eller road, samtidigt som han ska göra sitt yttersta för att vara snygg.

Jude Law kämpar i motvind. Hans karaktär ska ju vara ondskefull och skrämmande, men mitt intryck är att han är ganska mesig och lider av peniskomplex eller något liknande.

Asiaten Tom Wu är IRL en kungfuare, ett riktigt badass på att sparka röv. I filmen får han heta George???  När jag får syn på honom så tänds hoppet om att det åtminstone kommer några feta fighting scener. NÄ, George har typ två repliker. Arthur måste fly staden och George hjälper honom. Elaka soldater stormar hans dojo och Arthur säger -Come with us!

George -My men was trained for this, sen skjuter de lite pilbåge och sen SLUT. Ingen cool kung fu, FAAAAAAAAAAN!

Sen en drös med biroller som är lika tunna som luft och inte särskilt underhållande. Det finns två riktigt unkna biroller. Den ena är den gamle fotbollsspelaren David Beckham, fy fasiken vad han är kass. Nummer två, vår usla svenska stjärna Mikael Persbrandt som med tanke på sitt nordiska ursprung får spela en viking zzzzzzz. Som tur är får han samma speltid som i The Hobbit, bara några få minuter med typ fem repliker.

Själva öppningsscenen i filmen är ganska cool. Kriget börjar och gigantiska elefanter köttar hej vilt och magiker skjuter eldbollar. Sen kommer Uther med Excalibur och bara förstör allt.

Genren är Fantasy, action, drama, och komik. Dramat fattat jag inte var det är i filmen. Möjligtvis de scener då Arthur försöker komma till sans med att hans mamma och pappa blev mördade och det lilla romanstjafs som finns mellan honom och en kvinnlig magiker.

Komiken är helt bortkastad. Guy har gjort en fatasy variant på Lock, Stock. När något ska iscensättas så får Arthurs karaktär förklara händelseförloppet i små snabba dialogklipp. Detta funkade utmärkt i just Lock, Stock, men inte i en fantasyfilm.

Ganska dålig CGI, inte särskilt snyggt foto, inga coola monster, förutom elefanterna. I det stora är en filmen en enda stor gäspning.

Betyg:

1 frånvarande Merlin

 

24.06.2017 09:15

Hej och hopp igen!

Nu spyr vi lite mer galla och spoilar skiten ur den sämsta filmen jag någonsin sett.

Transformers: The Last Knight

Regissör: Michael Bay

Manus: Efterblivna tolvåringar??

Budget: 217 miljoner dollares/paras

Rotten tomatoes: Rankad 16% = BAJS!!!!

Det är ju ingen hemlighet att jag HATAR alla Bays filmer om Transformers. Förstå mig rätt nu, jag ÄLSKAR Transformers.

Växte upp under 80-talet och satt som klistrad framför parabolkanalen SKY1 och tittade på den tecknade serien. Blev totalt förtrollad och började maniskt leta efter allt som handlade om transformers. Tecknat, serietidningar, böcker, leksaker, you name it. Mina stackars arbetarklassföräldrar blev för fan ruinerade när jag gråtandes och skrikandes tvingade dem att köpa actionfigurer, stora feta skepp, jag hade till och med fucking Cybertron som leksak och den kostade typ 500 spänn!!!!

Tänk nu att detta är innan internet fanns, när väl det kom blev min fascination för Transformers inte direkt mer hälsosam. Då kunde jag ju söka information från hela världen om dessa superfräcka robotar. Det jag inte vet om Transformers, det är fan inte värt att veta. Tydligt är dock att Michael Bay och hans manusförfattare knappt vet ett jävla skit om sagan om Transformers.

Lore/Historik

För länge, länge sedan, vid tidens begynnelse i en annan dimension flög en underlig varelse vid namn "The One" runt. Denna varelse vill utforska alla dimensioner, galaxer och planeter, men en person kan enbart göra så mycket.

"The One" skapar en galaktisk superrobot/robotgud och döper den till Primus, sen delar han på honom och skapar en tvillingbror vid namn Unicron. Så Primus och Unicron flyger runt och spanar in alla universums hörn. Primus är den snälla, naiva och rättfärdiga, medan Unicron är girig, maktgalen och lurig som fan.

Det hela slutar med att de slåss mot varandra och allt går åt helvete. Primus lär sig sedan att tranformera sig själv till den mekaniska planeten Cybertron, vad som kommer att bli alla transformers hemplanet. För att kunna kriga mot Unicron skapar Primus vad historiken kallar "De tretton". Tretton Transformers som ska hjälpa till att slåss mot Unicron, men en av de tretton "Megatronus" vänder sig mot Primus och hjälper Unicron och detta leder långt senare till att det skapas två grupper av Transformers. Autobots som följer Primus och Decepticon som följer Unicron och hans mål är att förgöra allt som existerar.

Allt detta har Michael Bay valt att pissa på, sagan ska istället omarbetas till något helt annat som passar herr Bay och istället handla om explosioner, explosioner, explosioner och mer jävla explosioner.

Plot: Cybertron är trasigt och flyter runt i rymden med enorma tentakler, letandes efter något så förstör den allt i sin väg. Nu visar det sig att Cybertron inte är Primus, utan bara en skum jävla planet byggd av skrot, och Unicron är inte en badass robotgud, utan istället planeten jorden.

Planeten Cybertron "Yin" letar efter sin "Yang" jorden för att kunna reparera sig själv med hjälp av någon oförklarligt kosmisk energi som då finns på jorden "Unicron". Hur ska vi människor kunna hjälpa eller hindra Cybertron, det är då frågan?

Optimus Prime är borta, men kommer snart tillbaka som Evil Prime. Oroa er inte, han ska tids nog bli sig själv igen.

Filmen inleder lite smått fräckt får jag säga och jag hoppades att det skulle fortsätta så, men NEJ

Vi kastas in i medeltida kung Arthur och trollkarlen Merlins värld, de slåss som galningar mot de elaka saxarna. Svärd och katapulter i mängder och detta till trots så lyckas Bay slänga in sina jävla explosioner. En flygande sten från en katapult får inte saker att explodera i ett brinnande inferno!!!!! Merlin kutar ner i källaren och ber robotarna om hjälp och de ger honom ett mäktigt vapen som binder sig till hans DNA, så bara han och Merlins ättlingar kan kontrolera detta vapen (sen visar det sig att en av de mest onödiga karaktärerna i filmen, Viviane, är en direkt ättling til Merlin) zzzzzzzzzzzz

Efter striden börjar en mycket berusad Merlin förklara lite om historiken/the lore om Transformers, men så vipps så befinner vi oss i nutid.

I denna nutid är det öppet krig mellan människor och Transformers, alla transformers. Amerikanarna har skapat militära dödspatruller som jagar och dödar alla robotar som de hittar, spelar ingen roll om de är Autobots, de ska döden dö och då garanteras det explosioner. Sen flikas det snabbt in att Kuba har transformers amnesti, alla transformers är välkommna dit och ta en välförtjänt semester. WTF??

Detta fullständiga haveri kretsar kring Mark Wahlberg (Cade), Laura Haddock (Vivian) och Anthony Hopkins (Edmund).

Vivian är någon sorts historiker, professor som inte köper historien om Transformernas ursprung, medan Edmund är frontfigur för ett hemligt sällskap som är väktare av historiken kring Transformers. Så summa summarum, Cade, Edmund och Vivians uppdrag är att laga Evil Prime, och stoppa de elaka Decepticons.

Filmens misstag och dumheter

I alla trailers har Bay pushat girlpower/feminism. Vi har sett massa klipp på Viviane och en en liten flicka med en minirobot. Denna girlpower existerar inte i filmen. Viviane gör inte ett skit, förutom att vara snygg och desperat leta efter en man som kan fylla hennes liv med mening. Gissa vad? Cade är ju singel och där har vi vår obligatoriska kärlekshistoria som är lika tunn som en perfekt skuren sashimi.

Flickan då? Hon är med ungefär 10 minuter i början, sen helt plötsligt är hon borta, för att hux flux återkomma 10 minuter på slutet under de värsta striderna.

Legenden Anthony Hopkins har efter denna film sabbat sin karriär. Vad fan gör han? Ett konstant pratande så att mina öron trillar av och ett konstant sägande av frasen "Shut up", sen gör han inget mer än att vara en filler för historiken kring Transformers.

Cade gör samma som i förra filmen, säger idiotiska one liners, slåss med svärd mot jätterobotar. Ja ni hörde mig rätt zzzzzzz.

Storyn är så urbota korkad så man får ont i magen och intresset för 1000 nya transformers falnar snabbt när det inte finns något innehåll. Jag bryr mig inte överhuvudtaget när robot efter robot, människa efter människa slaktas. Jag bara rycker på axlarna och säger -jaha, där dog 20 till.

Planeten Cybertron åker sakta mot jorden och sniglar sig genom våra olika atmosfärer zzzzz. Vad fan tror ni skulle hända om en planet kom glidandes i jordens atmosfär? Det skulle gå åt helvete kan jag säga er. Sen smeker Cybertrons tentakler jorden för att få den där kosmiska energin som jag berättade om tidigare.

Evil Prime, tråkigt att han bara är evil i en kvart. Hade varit mycket roligare att se honom slakta fler Autobots, istället för att vara en dryg och långsam jävel.

När så Optimus Prime blir sig själv igen så är det något som gått snett med hans programmering. Prime vill i varje scen säga -My name is Optimus Prime, detta medans hans kamrater sprängs i bakgrunden och människor dör. Mycket ologiskt, men även kallat hybris.

Lite som Zlatan brukar göra på planen. Han lallar runt och skriker på skånska -Jae ee Zlatan, medan motståndarna öser in mål bakom honom!!!!!

Sen all denna totalt hjärndöda ändringen som Bay har gjort. Antingen tror han att tittarna kommer att tycka att det är coolt, eller så är han bara helt jävla korkad. Filmen hoppar lite då och då till historiska ögonblick där tydligen Transformers och deras teknik hjälpt oss männiksor när det varit knepigt.

  1. Tack vare Transformers och deras teknik kunde en livsfarlig klocka byggas och denna klocka tar sedan livet av Hitler och de allierade lyckas vinna andra världskriget. WTF zzzzzzz
  2. Transformers bygger tunnlar i Sydafrika och hjälper Nelson Mandela att smuggla ut svarta och sedan störta apartheid. WTF zzzzzzzzz

Finns det något bra med filmen?

I min mening, NEJ!

Dock måste jag erkänna att datoranimeringen/CGI är jävligt snygg om man jämför med Bays tidigare filmer. Men jag vill inte enbart se när saker sprängs på ett coolt sätt, jag vill även ha innehåll, en story, jag vill bry mig men orkar helt enkelt inte.

När till och med ubåtar gör backflips av explosioner, då har man gått för långt.

Betyg

Jag kan tyvärr inte ge mer än en Grimlock i betyg. 

18.06.2017 09:15

Oj, oj, oj, det var evigheter sedan jag skrev något!

Men nu är jag full av vrede och det är den bästa tidpunkten för att skriva en bra recension.

Regissör: Ridley Scott

Manus: Dan O´Bannon, Ronald Shussett, Jack Paglen, Michael Green, John Logan, Dante Harper.

Budgett: Enbart filmkostnader ca 100 miljoner dolar, sen tillkommer ytterligare ca 20-50 miljoner för marknadsföring.

Jag är ett STORT fan av Aliens, dock inte alla. Alien från 1979 och Aliens från 1986 är stora mästervek. Sen kom skampålen fram i Alien 3 och Alien vs Predator. Det finns en underhållande film mellan 3an och A vs P, nämligen Alien Resurrection. Filmen är väldigt B, men med glimten i ögat och en del humor så kunde man köpa det.

Efter det var det tyst i många år och så plötsligt kom en prequel, Prometheus! Shit vad den sög flodhästballe. Utifrån filmbolagets förväntningar var filmen en flopp och fick massiv kriktik från tittare och recensenter. Domen var att Prometheus var fullständigt ologisk och att besättningens smarta forskare var fullständigt korkade.

Alla denna kritik har Ridley Scott vägrat att ta till sig, och "uppföljaren" Alien Covenant är ett fullständigt haveri som förstör all mystik kring alla Xenomorph (de olika aliensarna) och fullständigt fuckar upp fortsatta möjligheter för andra fimer om Alien. Såvida man inte skiter fullständigt i Ridley och skapar ett nytt universum för Alien.

Plot: Låt oss förnekla själva storyn och sen komma till alla spoilers och varför filmen är OTROLIGT usel! 

Vi har rymdskeppet Covenant, vars uppgift är att transportera mängder av kolonister till en planet som ligger på andra sidan om vår galax. Ett ganska enkelt uppdrag kan tyckas, men NÄ. På vägen ditt upptäcker de en ny planet som vid en första blick från färddatorn verkar vara bra. Men? Uppdraget är ju att åka till den bestämda planeten, inte att mellanlanda på en okänd planet för att fika. Nu börjar en LÅNG resa av fullständig idioti och ologiska handlingar.

Spoilers och analys: Nu kommer jag att spoila hela SKITEN och bryta ner innehållet och förklara varför denna film gör mig illamående och rent av mordisk.

Karaktärer: Filmens karaktärer och samspelet mellan dem är lika intressant och underhållande som att sitta och titta på ett tomt kylskåp. Finns noll innehåll, noll djup och noll mening med karaktärerna. Enda anledningen till att de finns är att de ska dö på olika blodiga sätt. När de väl dör så bryr jag mig inte ett skit, eftersom det inte finns något att bry sig om. 

Ridley Scott tänkte att det är ju för fan 2017 och vi har ju Youtube och där lägger vi upp mängder av material om filmen innan premiären. Det är nämligen där vi tittare ska börja vår resa, men innehållet på youtube är lika tomt och intetsägande som i själva filmen. 

 

Skeppets besättning: Besättningen är fylld av smarta forskare, men trots detta är de helt efterblivna. 

Nu har vi landat på den mystiska planeten och skeppets dator är lite ambivalent. Det är inte helt säkert att luften är okej, det är inte helt säkert om det finns farliga bakterier eller andra organismer på planeten. Låt oss lasta bilen och göra en liten utflykt. 

Oj, en grotta, vad spännande! Jävlar vad det är fuktigt här inne, visiret immar och jag ser dåligt, vad ska jag göra? Datorn är osäker på om allt är okej. Äh, WTF, YOLO, vi tar av oss hjälmarna så vi kan se. OOOOJ! titta på alla skumma små ägg som ligger överallt. Jag har en idé! Vi ska inte vara försiktiga, utan vi ska hoppa och dansa så äggen går sönder!

WOOOOOW! Kolla på alla sporer som nu flygger runt efter att vi kutta äggen. Hmmm, undrar om dessa sporer är Farliga? Kanske borde vi sätta på oss våra hjälmar? För sent, ATTANS, den flög in i min mun! Skit samma, nu drar vi tillbaka till skeppet. Satan vad jag känner mig konstig, mår fan skitdåligt och det gör ont som fan i hela kroppen. Undrar om det kan ha med sporerna att göra? Äh, WTF, YOLO, det är nog bara som jag inbillar mig. Jag struntar i att berätta för mina kollegor att jag mår piss och kanke bär på ett dödligt virus eller något annat farligt shit.

Genre: Filmens genre är Sci-fi, skräck och rysare, men det är helt fel. Filmen är mer en horror trope med kraftiga inslag av splatter. Det skulle lika gärna kunna vara Fredagen den 13, i rymden. Besättningen slaktas en efter så att blod och kroppsdelar far åt alla håll. Jag hade tyckt det var undehållande om jag tittat på Evil Dead eller Bad Taste, men nu är det ju Alien jag kollar på.

Michael Fasbender: Han spelar TVÅ karaktärer, Androiderna David och Walter, de ser i princip likadana ut (finns små skilnader), men de har helt olika personligheter och låter inte på samma sätt. Davids personlighet har psykopatiska och ondskefulla drag. Fassbender spelar jävligt bra och det är han som lyfter filmen, men varför i helvete handlar hela filmen om honom? Filmen borde istälet för Alien Covenant ha hetat "Alien Fassbender" eller "Fassbender is David with some Aliens"

Flashback till Prometheus: Lite då och då får vi en inblick i vad som skett efter att David (Fassbender) och Elizabeth (Noomi) åkte till rymdfararnas (The Space Jockeys) hemplanet. Rymdfararna träffar vi kort på i första Alien, det är den fossiliserade humanoida varelsen som sitter i en rymdstol. Dessa "Space Jockeys får man veta mer om när man läser böckerna om Alien. Där framgår det att Xenomorphs och Space Jockeys krigat i tusentals år.

Ok, vi fräshar upp minnet. I Prometheus blir ju David helt galen och vill döda alla och Elizabeth lyckas oskadliggöra honom. Sen i slutet får man se hur de åker till rymdfararnas planet och hur Elizabeth lagar honom och han lovar att inte göra henne illa "zzzzzzzzz".

De kommer till planeten och det visar sig att denna extremt högteknologiska ras bor i en enda lite stad utan något som helst försvar eller teknik som kan upptäcka att ett skepp är på väg dit. David har dödat Elizabeth (oväntat zzzzz), byggt en atombomb med det gråa slimet, ni vet det som dödade Space Jockeyn i Prometheus. Sen droppar han bomben och BOOOOM alla Space Jockeys är nu döda och David åker iväg med skeppet. WTF?!?!?!?!?!?!

Mystiken med Xenomorphs och tidslinjen: Ända sedan första filmen och sedan jag började läsa böckerna har passionen varit mystiken kring Xenomorphs (de olika aliens, facehuggers, chestbursters, warriors, queen med mera). Var kommer de ifrån? Vad är deras funktion? Finns det bara en drottning? Finns det någon kung? Är det en egen ras som utvecklats från en lägre form? Är de genetiskt tillverkade av Space Jockeys och sen gick allt snett? Allt detta är kärnan i Aliens universum, i sagan, i mytologin och detta är vad som gör utvecklingen av filmerna intressanta. Men nu kan vi ta och skita i allt detta, eftersom Ridley har förstört mystiken, mytologin och tidslinjen.

Som jag sa tidigare så lyfter böckerna och andra fan teorier på nätet fram kriget mellan Xenomorphs och Space Jockeys. Detta krig har enligt böckerna pågått (It seems they have been fightning for millenia). Nu kommer FETE SPOILER: I Alien the Coventant får vi helt plötsligt reda på att det är David (Fassbender) som har tillverkat alla aliens, inte alla kanske. Men kontentan är att han gentetiskt utvecklade de första raserna (facehuggers, chestbursters) och nu två nya raser som vi inte sett tidigare (mini facehugger och the protomorph). WTF, WTF, WTF, WTF!!!!!!!!!!!!

Ridley, inser du att du har våldfört dig på mytologin, nu är hela kärnan bortkastad och helt ointressant. Tidslinjen är helt fucked up och satt ur spel, eftersom allt som varit i böckerna om kriget mellan Xenomorpsh och Space Jockeys då inte skulle ha existerat. Eller kanske är det så att fucking Fassbender is David with some aliens byggde en jävla tidsmaskin på skeppet till Space Jockeysarna planet, åkte tillbaka i tiden och sen tillverkade aliens. Allt verkar ju möjligt nu.

Mottagande: Filmen är i nuläget ingen succé, den har inte ens spelat in produktionskostnaderna. Majoriteten av kritiker har gett bettyg mellan 1 och 3. Det finns dock undantag, några få har gett filmen 4 i betyg och på siten Rotten tomatoes är filmen graderad till Fresh 71%, vilket är väldigt högt. För mig är det obegripligt att den kan få en så hög rating.

Må hända att de som gillar filmen fullständigt bortser från all skit som händer och uppdagas. Kanske är det så att majoriteten av tittare som röstat på Rotten tomatoes inte har en aning om vad alien egentligen är och kanske är det deras första första film som de sett i denna franchise.

Om jag hade skalat bort allt som var korkat och allt som var "fel" så hade det varit kvar ungefär 20% av filmens helhet. Kanske skull då filmen kunna få ett bättre mottangande. Det är snyggt filmat, musiken är bra, Fassbender är jävligt bra, men sen är resten TOTAL SKIT.

Gillar ni fullständigt efterblina och ologiska splatterfilmer men som handlar om Fassbender och Aliens, då är denna film kanske för er. Men om ni vill hålla er kvar i mystiken kring Xenomorphs, vill se en film som utvecklar universumets innehåll, har ett djup, då gör ni bäst i att hålla er långt borta från denna skit.

Betyget landar på 1,5 Fassbendrar with some aliens and other fucked up shit!!!!

01.07.2014 08:28

När jag var liten hade vår granne en magisk sak på sitt tak, en parabol. På helgerna spenderade jag mycket tid hos dem tittandes på Transformers på tv-kanalen Sky. Vilka tider, vilka underbara minnen.
 
Så 2007 var det dags för en icke animerad spelfilm om Transformers och som regissör stod Michael Bay, samma man som gjort alla filmerna.
Han fullständigt slaktade alla filmerna utan att ens skämmas. Misstaget Bay gör är att dumma ner Transformers till att bara handla om massförstörelse med en förpubertal dialog. I den tecknade versionen från 80-talet så var skaparna smarta, de visste att dåtidens tonåringar faktiskt hade något innanför pannbenet och fokus låg på innehållet och utvecklingen av de olika robotarna.
 
Fältet är delat, antingen älskar man Michael Bays filmer om Transformers eller så hatar man dem och om man tittar lite närmare så består detta fält av de frälsta från 80-talet som hatar de nya adaptionerna av filmerna och andra delen består till stor del av ungdomar födda 1998, främst killa som älskar de nya filmerna. Efter att ha ögnat igenom ett par hundra recensioner på bland annat IMDB som varit fulla av stavfel och andra grammatiska felaktigheter så verkar det råda ett visst konsensus bland dessa tonåringar och det är filmens handling och dialog är usel, medan actionscenerna är grymma och därför delar ungdomarna ut maxbetyg.
 
Filmkritikerna har inte varit nådiga mot Michael Bay och i princip alla "kända" recensenter fullständigt sågar Transformers: Age of Extinction och kallar filmen ett stort skämt.
 
Nya transformers handlar i princip om samma sak som de andra filmerna, de onda vill döda människorna och de goda måste bekämpa de onda och i allt detta krigande infinner sig massförstörelse utan dess like.
Efter "The Battle of Chicago" där hela Chicago blev jämnat med marken har nu militären i samarbete med CIA avslutat sitt samarbete med Autobots och nu jagar de alla Transformers.
En knasig uppfinnare spelad av Mark Wahlberg hittar en gammal trasig lastbil som visar sig vara Optimus Prime. CIA kommer till deras hus och helvetet bryter ut.
Stanley Tucci spelar uppfinnare nummer två och är den som lyckas knäcka Transformernas "DNA-sekvens" och han kan nu göra egna robotar.
I all denna röra så är det nya Transformers som jagar Optimus Prime, han ska fångas och återlämnas till sin skapare och dessa nya men onda robotar samarbetar med CIA.
Uppfinnare nummer två har nu byggt en prototyp som han väljer att kalla Galvatron. Han har byggt denna robot med hjälp av datainformation från den "döde" Megatron, vad uppfinnaren inte vet är att Megatrons "medvetande" förts över till Galvatron och i och med detta blir roboten en reinkarnation av Megatron som vaknar till liv och vill vara med och leka.
Slutstriden utspelar sig i Beijing där halva staden rivs i bitar av allt krigande.
 
Ni fattar själva vilken jävla röra allt är.
Manuset har fler hål än en Schweizerost och dialogen är hämtad direkt från filmen Armageddon (1998) fylld med bajsnödighet och klyschigt trams.
Ett lysande exempel är följande scen: CIA anländer till den knasiga uppfinnarens hem och Wahlberg säger till "skurken" att han inte får vara där eftersom de inte har någon husrannsakan, svaret han får är så urbota korkat och krystat att jag nästan började gråta "My face is my warrant".
Sen verkar det som om Bay och manusförfattaren Ehren Kruger fullständigt glömt bort fysikens lagar gällande massa och kraft.
Under slutstriden springer Wahlberg omkring och skjuter på den onda roboten med ett rymdgevär och det hela leder komiskt nog till en handstrid.
Wahlberg hamnar på rygg och den enorma roboten utdelar vad som skulle ha varit ett dödande slag, men Wahlbergs karaktär blockerar slaget med rymdgeväret. Fullständigt befängt.
Robotens enorma tyngd skulle ha krossat uppfinnaren och kvar skulle en blodig hög ligga, men inte.
 
Det får ju sägas att filmen har bra effekter, men enbart effekter av hus som raseras och robotar som sprängs gör inte en film bra. Vill jag enbart titta på saker som rasar så kan jag lika gärna gå till en rivningsplats och titta när de raserar husen.
 
Transformers: Age of Extinction får en Galvatron i betyg. 
27.06.2014 08:06

För ganska länge sen såg jag "The Purge" och skulle ha recenserat den, men glömde av det. När jag för ett par dagar sen såg trailern till "The Purge 2" så vaknade minnet till liv.The Purge är en lågbudgetfilm, ynkliga 3 miljoner dollar kostade den att spela in och utifrån det får man väl säga att det var en framgångssaga med mer än 60 miljoner intjänade dollar.

James DeMonaco står för både regi och manus och hans resumé är inte särskilt imponerande. Enligt mig har han bara gjort en bra film och det är "The Negotiator" från 1998 med Kevin Spacey och Samuel L. Jackson i huvudrollerna.
 
Hela konceptet kring The Purge är så urbota dumt och ologiskt och jag kan inte fatta att folk svalt denna skit utan att ifrågasätta.
Vi befinner oss någonstans i framtiden, men inte sciencefiction utan det rör sig kanske om en 40 år eller så framåt i tiden.
USA är nära en samhällelig kollaps och problemet är en otroligt hög kriminalitet och överfulla fängelser. Presidenten och hans rådgivare kommer på en briljant strategi för att vända på denna hemska trend. Man inför "The Purge" och detta innebär att en gång per år och under 12 timmar så är alla former av brott lagliga och polisen ingriper inte och sjukhusen är stängda. Tanken är att alla människor som har en massa instängda aggressioner nu ska kunna gå ut på gatan under dessa 12 timmar och mörda, bränna, skada, stjäla utan att det får några rättsliga konsekvenser.
 
Efter ett antal "The Purge" så visar det sig att brottsstatistiken fullständigt dalat och i princip all brottslighet är borta. Alla lever i harmoni och väntar på att få ut och purga nästa år.
Här börjar jag skratta, detta är ju helt befängt. Så bankrånare, knarklangare, seriemördare, hustrumisshandlare med mera skulle helt plötsligt bara sluta med sina aktiviteter och vänta till den aktuella dagen då allt är lagligt under 12 timmar? Detta fattar ju vilken idiot som helst att det aldrig skulle fungera.
 
Ethan Hawke spelar en mycket rik säljare vid namn James Sandin. Han säljer olika säkerhetssystem som ska skydda människors hem från att personer under "The Purge" ska kunna ta sig in.
Han har en fru, en äldre tonårsdotter och en yngre son som kanske är tolv. Han har precis landat en fet deal och håller nu på att förbereda sig inför den årliga purgen. Glatt hälsar han på sina rika grannar i sitt skyddade bostadsområde (Gated community). När det är dags så aktiverar han sitt system och hela huset blir som en liten bunker med ståldörrar och annat skit.
 
Under natten så ser sonen på husets kameror en svart man som skriker på hjälp eftersom han är jagad av en massa dårar och sonen bestämmer sig för att öppna dörren och släppa in mannen. Detta är inte så smart eftersom de som jagar honom blir mycket upprörda och efter ett tag så lyckas de ta sig in i huset. Nu börjar actionfesten och James måste nu försvara sin familj och döda de som tagit sig in i huset. Mot slutet av filmen finns en liten, men mycket förutsägbar twist där James grannar är inblandade.
 
En hel del har gett filmen treor och fyror i betyg och jag kan inte fatta varför. Allting är fullständigt befängt, att sonen öppnar dörren är helt ologiskt.
Han är tolv år och har varit med om 12 purges, runt 5-6 år så började han nog ta till sig innebörden av denna årliga dag av ond bråd död och ju äldre han blev ju mer fattade han att under dessa 12 timmar så öppnar man inte dörren för NÅGON, men just denna dagen så gör han det.
Recensenter har pekat på pojkens humana sida, han tycker synd om den jagade mannen och han tar ett moraliskt rätt beslut.
Seriöst? Under 12 timmar får alla som vill göra vad dom vill, visst mannen är jagad, men det betyder inte att han i sin tur inte skulle döda. En pojke på 12 som varit med om dessa händelser skulle aldrig öppna dörren.
 
Filmen är inte spännande eftersom man vet vad som kommer att hända, actionscenerna är inte så fräcka, utan snarare överdrivna eftersom James är en vanlig dödlig, men i stundens hetta blir han ren Rambo och dör inte i första taget av knivhugg och skott.
 
Jag ger The Purge ett säkerhetssystem i betyg  
26.06.2014 16:29

1990 var jag en trettonårig liten skit som älskade serietidningar som handlade om superhjältar. Detta var också året som tv-serien "The Flash" tog mig med storm. DC Comics supersnabba superhjälte "Blixten" slog ner som en bomb hemma i vår 20 tums tv och jag var lyrisk. Här har vi historien om labbteknikern Barry Allen som blir träffad av blixten och ett antal kemikalier i hans labb blandas med elektriciteten från blixten och när Barry vaknar upp på sjukhuset så tar det inte lång tid innan  han inser att han nu är världens snabbaste människa. Barry bestämmer sig för att ta på sig rollen som superhjälte och bekämpa de onda

Nu 2014 kommer "remaken" som också heter "The Flash". Det första som gladde mig är att personen som spelade Barry i serien från 1990 nu spelar pappan till den "nya" Barry. Detta kändes bra eftersom man på så sätt ger lite cred till honom. "Remaken" är rejält omarbetad och handlar om en betydligt yngre Barry som ser ut att vara strax över 20. Man har även ändrat hur han får sina krafter och i denna nya versionen så är det inte en blixt utan en "stråle" av energi bestående av mörkmateria, antimateria och kosmiskmateria.

På det gigantiska labbet Star Labs har forskaren Harrison Wells byggt en partikelaccelerator och när de ska köra igång den så inträffar en olycka som spränger halva labbet i luften och denna mystiska energi frigörs över hela staden och sedan träffas då Barry av denna energi som i sin tur ger honom superkrafter. Barry får hjälp av två unga och nördiga forskare, samt personen som byggde partikelacceleratorn. Tillsammans ska de komma på hur Barrys krafter fungerar och hur han ska använda dem.

Det finns potential och jag måste säga att serien är ganska välgjord med bra specialeffekter, men det finns ett problem som oroar mig enormt mycket.

Det visar sig att det inte bara är Barry som fått superkrafter tack vare den mystiska energin, utan det verkar som om flertalet andra människor också fått krafter och dessa personer är inte särskilt snälla. Nu måste då Barry ta sitt hjälteansvar och hitta de onda personerna och skipa rättvisa.

Det är detta som är problemet. Det hela påminner om serien "Smallville" som handlade om stålmannen som ung. I den serien var det kryptonit från planeten Krypton som gjorde att folk till höger och vänster fick olika krafter och stackars Clark fick under 10 säsonger slåss mot elakingar som blivit "infekterade" av kryptoniten och detta blev ju jävligt tjatigt efter ett tag.

Jag ser samma risk i nya "The Flash". Nu ska Barry springa runt fort som fan och slåss mot den ena efter den andra elakingen som fått krafter från den kosmiska energin och om det är som jag befarar så kommer detta koncept att snabbt trötta ut folk.

Men jag försöker vara positiv eftersom det som sagt finns potential. Hitintills är det bara pilotavsnittet som sänts så det är ju svårt att sätta betyg utifrån det, men efter några avsnitt till så ska jag återkomma och antingen blir det sågen eller trumpetfanfar.

Det har pratats flitigt om serien "The last ship" och jag har följt vad som sagt där ute i cyberrymden. Hajpen har varit stor och när jag nu sett första avsnittet kan jag konstatera att besvikelsen är ett faktum.

Ett mystiskt virus bryter ut i Egypten och folk dör som flugor. En kvinnlig virolog skickas dit för att ta ett blodprov och i nästa sekund är hon på ett amerikanskt krigsfartyg som ska till Antarktis eller var fan det var. Väl där ska hon leta efter några mikrober i isen för hon är den som ska hitta ett vaccin mot det fruktansvärda viruset. I nästa scen har det gått 4 månader.

Efter ett tags grävande så blir hon och hennes kollega attackerad av några bestyckade helikoptrar som då skjuts ner av våra amerikanska soldater, tillika hjältar. Det visar sig att det är ryska helikoptrar som attackerat och nu undrar fartygets kapten vad i helvete det är frågan om eftersom med denna handling så borde just nu Ryssland och USA ligga i krig.

Dr Rachel förklarar att CDC har skickat henne för att försöka göra ett vaccin eftersom att en pandemi utan dess like håller på att bryta ut. Fartyget sätter kurs mot USA och får kontakt med Vita huset via en nödkanal. Presidenten är död och merparten av de ledande har också dött och de som finns kvar sitter nu nere i en bunker och trycker. På 4 månader har pandemin tagit fart och hela 50% av jordens befolkning har dött och vissa länder har totalt kollapsat, bland annat Ryssland som nu styrs av en militär fraktion.

Allt är en enda rörig soppa och inget förklaras och dialogen känns hämtad från någon b-serie på 80-talet. Vad mer kan man säga om denna skräpserie?

Skit ska skit ha, så är det bara.    

Dominion "bygger" på filmen "Legion" från 2010 med Paul Bettany i huvudrollen. Gud har försakat människan, sina änglar och gett sig av och ingen vet var han är. Detta skapar kaos i de himmelska leden och merparten av änglarna beskyller människorna för att ha svikit gud. Ärkeängeln Gabriel samlar sina trupper och startar krig mot de stackars människorna och de har inte en chans, men som tur är finns det en god ängel kvar som inte tappat hoppet och hans namn är Michael. Han måste nu hjälpa människorna att försvara sig mot änglarna och han lär dem vilka svagheter som änglarna besitter.

Serien Dominion handlar om samma sak. Michael försöker så gott det går att skydda människorna genom att samla dem i Las Vegas, bygga höga murar och bestycka dem med luftvärnskanoner. För är det något som onda änglar inte verkar gilla så är det tydligen luftvärnskanoner. Då och då skickas det ut små militära grupper som ska försöka skaffa förnödenheter till staden.

Ärkeängeln Michael är den som "bestämmer" i Las Vegas och han gillar att ha orgier och omge sig med skulpturer och konst från den grekiska antiken. Serien är rena rama skiten och uppenbarligen ett hafsverk av rang. Producenterna har på förhand bestämt sig att alla som tittar på serien redan har sett filmen "Legion" och har koll på bakgrundshistoriken, men efter att ha läst på diverse filmforum så är det många som undrar över vad och varför saker händer i serien.

Dialogen är tröttsamt dålig och man har försökt att göra något pompöst över Michael och hur han bemöter andra, men detta misslyckas totalt. Actionscenerna är fjantiga och effekterna känns hämtade från första Star Wars (1977). Inget ont om Star Wars för på den tiden var de effekterna feta, men nu är det 2014 och då kan man inte ha en person som är ansvarig för effekterna använda sig av leklådan "Den lille Elektrikern".

Uselt värre, kommer inte att fortsätta titta.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>