Underverden/Darkland

08.07.2017 09:39

Danskar är jävligt bra på film och serier, framförallt tunga drama och kriminalare. 1996 kom filmen Pusher och med den sattes en tokhög dansk standard i genren kriminalare/thriller. Den var mörk, smutsig, realistisk och rent av skrämmande. Våldet var rått och liksom in your face. Genast fattade man hur den danska undre världen såg ut. Den var FUCKING hård!!!!

2017 smäller danskarna till med en ny stenhård film "Underverden/Darkland" i liknande stil med Pusher.

Regissör: Fenar Ahmad

Manus: Fenar Ahmad

Budget: Inte en aning, men med tanke på det fina fotot så har det nog kostat några miljoner.

Story

Två bröder som gått olika vägar i livet. Zaid är den äldsta brodern som lagt kriminaliteten och kampsorten bakom sig och satsat på utbildning. Nu en framstående kirurg, lyckligt gift, frun är gravid och de bor i ett höghus i en lyxig bostadsrätt i Köpenhamn.

Lillebror Semion har inte haft samma tur. Bor kvar hemma med sina föräldrar i en typisk förort och hänger med tunga kriminella personer.

En kväll ringer det på Zaids dörr, Semion ber om pengar som han säkert gjort många gånger förr. Semion säger att det handlar om liv och död och om han inte kan låna pengar kommer "de" att döda honom. Zaid tycker dock att nu är det dags för lillebror att växa upp och ta lite ansvar, det blir inga pengar.

Senare på Zaids jobb kommer det in en ambulanstransport, det är lillebror och han har blivit sönderslagen och hans liv går inte att rädda. Zaids hjärta brister, allt blir mörkt, ångest över att han inte hjälpte sin bror, ilska över att han har lyckats i livet och frustration över att polisen inte verkar bry sig.

Hans fru tröstar och säger att det inte är Zaids fel, men han kan inte släppa det. Sakta men säkert finns snart inget kvar av den gamle Zaid, nu är det bara hämnden som gäller. Dags att hitta de som döda brodern och skipa rättvisa, öga för öga, tand för tand!

Spoilers och tankar.

Underverden är en välskriven film med ett jäkligt snyggt foto som både visar de rikas livsstil, samt de som lever utanför samhället. Temat kan tyckas klyschigt, då genren hämnd är ett ganska uttjatat stilgrepp och enkelt kan falla i fällan att allt blir lite skitnödigt och fejk. Men Fenar skapar ett djup kring huvudkaraktären och man känner för honom och förstår hans hat. Det finns också kulturella preferenser, en bror för en bror.

Dock finns det en scen som känns lite bajsnödig om jag ska vara ärlig. Zaid letar upp sina gamla polare för att åter bli en badass. Polarna informerar Zaid om att det är ett annat samhällsklimat idag än vad det var förr "-En kniv då är en AK47 idag". Dessa "äldre" personer är kanske i åldrarna 38-45. Jag kan säga att på min tid i Bergsjön så fanns det gangsters med AK47 också, men givetvis ser det annorlunda ut med det mer öppna våldet idag.

Filmen har ett högt tempo och de scener som är lite långsammare fungerar som uppbyggnadsfas för det som komma skall. Det finns även en del moraliska och etiska tankeställningar, men de är inte påtvingande, utan kommer naturligt genom dialog, handing och foto. Fenar vill att tittaren själv ska tänka över vad som sker på bildrutorna.

Fotot är vackert och smutsigt på samma gång. Det börjar med flygplansvy och scener med lyxiga höghus i ett regnigt och dimmigt Köpenhamn, för att sedan snabbt dyka ner mot marken och rakt in i ett bankrån. Fenar filmar smart, mycket bilder uppifrån för att symbolisera att högt upp bor eliten, eller de som har makt och pengar, medans förorten porträtteras med ett foto som ligger närmare marken.

Så allt är nu nattsvart för Zaid, han letar upp sina gamla polare från förr och återupptar sin kampsortsträning, för att komma i form krävs dock lite extra hjälp. Zaid jobbar ju på ett sjukhus och där finns det fina och rena läkemedel som är idealiska för att bygga muskler "steroider/testosteron".

Vad kan då behövas för en enmans armé?

·        Svart motorcykel - check.

·        Svart motorcykelställ och hjälm - check.

·        Skyddsväst - check.

·        Vapen - check.

·        Krigsmålning - check.

Nu börjar det sparkas röv på riktigt och Zaid är en riktig badass, mannen med stålviljan och lejonhjärtat. Kriminella typer flyger till höger och vänster, slag och sparkar varvas med en fin danskskalle och skotten visslar kring öronen.

Om man ska rikta någon egentlig kritik mot filmen så är det möjligtvis just idén kring enmans armén. Till en början är det ganska trovärdigt, då en vältränad kampsportare med hjälp av överraskningsmoment kan plocka några elakingar på samma gång, men mot slutet tenderar det hela att överdrivas en aning. Det få man dock köpa, man får tänka att Zaid är en driven hämndmaskin som inte tänker stoppas i första taget, kosta vad det kosta vill.

Sensmoralen eller buskapet i filmen är lite spretigt, men kärnan kan tänkas vara att alla har ett val, alla kan lyckas om man anstränger sig och man får vad man förtjänar. Zaid valde utbildning framför brottslighet, medan brodern valde det kriminella livet. Zaid väljer senare att hämnden är viktigare än frun och hans ofödda barn. Alla val har konsekvenser, bra eller dåliga.

Jag delar ut tre hårda danska skallar till Underverden.