Transformers: The Last knight

24.06.2017 09:15

Hej och hopp igen!

Nu spyr vi lite mer galla och spoilar skiten ur den sämsta filmen jag någonsin sett.

Transformers: The Last Knight

Regissör: Michael Bay

Manus: Efterblivna tolvåringar??

Budget: 217 miljoner dollares/paras

Rotten tomatoes: Rankad 16% = BAJS!!!!

Det är ju ingen hemlighet att jag HATAR alla Bays filmer om Transformers. Förstå mig rätt nu, jag ÄLSKAR Transformers.

Växte upp under 80-talet och satt som klistrad framför parabolkanalen SKY1 och tittade på den tecknade serien. Blev totalt förtrollad och började maniskt leta efter allt som handlade om transformers. Tecknat, serietidningar, böcker, leksaker, you name it. Mina stackars arbetarklassföräldrar blev för fan ruinerade när jag gråtandes och skrikandes tvingade dem att köpa actionfigurer, stora feta skepp, jag hade till och med fucking Cybertron som leksak och den kostade typ 500 spänn!!!!

Tänk nu att detta är innan internet fanns, när väl det kom blev min fascination för Transformers inte direkt mer hälsosam. Då kunde jag ju söka information från hela världen om dessa superfräcka robotar. Det jag inte vet om Transformers, det är fan inte värt att veta. Tydligt är dock att Michael Bay och hans manusförfattare knappt vet ett jävla skit om sagan om Transformers.

Lore/Historik

För länge, länge sedan, vid tidens begynnelse i en annan dimension flög en underlig varelse vid namn "The One" runt. Denna varelse vill utforska alla dimensioner, galaxer och planeter, men en person kan enbart göra så mycket.

"The One" skapar en galaktisk superrobot/robotgud och döper den till Primus, sen delar han på honom och skapar en tvillingbror vid namn Unicron. Så Primus och Unicron flyger runt och spanar in alla universums hörn. Primus är den snälla, naiva och rättfärdiga, medan Unicron är girig, maktgalen och lurig som fan.

Det hela slutar med att de slåss mot varandra och allt går åt helvete. Primus lär sig sedan att tranformera sig själv till den mekaniska planeten Cybertron, vad som kommer att bli alla transformers hemplanet. För att kunna kriga mot Unicron skapar Primus vad historiken kallar "De tretton". Tretton Transformers som ska hjälpa till att slåss mot Unicron, men en av de tretton "Megatronus" vänder sig mot Primus och hjälper Unicron och detta leder långt senare till att det skapas två grupper av Transformers. Autobots som följer Primus och Decepticon som följer Unicron och hans mål är att förgöra allt som existerar.

Allt detta har Michael Bay valt att pissa på, sagan ska istället omarbetas till något helt annat som passar herr Bay och istället handla om explosioner, explosioner, explosioner och mer jävla explosioner.

Plot: Cybertron är trasigt och flyter runt i rymden med enorma tentakler, letandes efter något så förstör den allt i sin väg. Nu visar det sig att Cybertron inte är Primus, utan bara en skum jävla planet byggd av skrot, och Unicron är inte en badass robotgud, utan istället planeten jorden.

Planeten Cybertron "Yin" letar efter sin "Yang" jorden för att kunna reparera sig själv med hjälp av någon oförklarligt kosmisk energi som då finns på jorden "Unicron". Hur ska vi människor kunna hjälpa eller hindra Cybertron, det är då frågan?

Optimus Prime är borta, men kommer snart tillbaka som Evil Prime. Oroa er inte, han ska tids nog bli sig själv igen.

Filmen inleder lite smått fräckt får jag säga och jag hoppades att det skulle fortsätta så, men NEJ

Vi kastas in i medeltida kung Arthur och trollkarlen Merlins värld, de slåss som galningar mot de elaka saxarna. Svärd och katapulter i mängder och detta till trots så lyckas Bay slänga in sina jävla explosioner. En flygande sten från en katapult får inte saker att explodera i ett brinnande inferno!!!!! Merlin kutar ner i källaren och ber robotarna om hjälp och de ger honom ett mäktigt vapen som binder sig till hans DNA, så bara han och Merlins ättlingar kan kontrolera detta vapen (sen visar det sig att en av de mest onödiga karaktärerna i filmen, Viviane, är en direkt ättling til Merlin) zzzzzzzzzzzz

Efter striden börjar en mycket berusad Merlin förklara lite om historiken/the lore om Transformers, men så vipps så befinner vi oss i nutid.

I denna nutid är det öppet krig mellan människor och Transformers, alla transformers. Amerikanarna har skapat militära dödspatruller som jagar och dödar alla robotar som de hittar, spelar ingen roll om de är Autobots, de ska döden dö och då garanteras det explosioner. Sen flikas det snabbt in att Kuba har transformers amnesti, alla transformers är välkommna dit och ta en välförtjänt semester. WTF??

Detta fullständiga haveri kretsar kring Mark Wahlberg (Cade), Laura Haddock (Vivian) och Anthony Hopkins (Edmund).

Vivian är någon sorts historiker, professor som inte köper historien om Transformernas ursprung, medan Edmund är frontfigur för ett hemligt sällskap som är väktare av historiken kring Transformers. Så summa summarum, Cade, Edmund och Vivians uppdrag är att laga Evil Prime, och stoppa de elaka Decepticons.

Filmens misstag och dumheter

I alla trailers har Bay pushat girlpower/feminism. Vi har sett massa klipp på Viviane och en en liten flicka med en minirobot. Denna girlpower existerar inte i filmen. Viviane gör inte ett skit, förutom att vara snygg och desperat leta efter en man som kan fylla hennes liv med mening. Gissa vad? Cade är ju singel och där har vi vår obligatoriska kärlekshistoria som är lika tunn som en perfekt skuren sashimi.

Flickan då? Hon är med ungefär 10 minuter i början, sen helt plötsligt är hon borta, för att hux flux återkomma 10 minuter på slutet under de värsta striderna.

Legenden Anthony Hopkins har efter denna film sabbat sin karriär. Vad fan gör han? Ett konstant pratande så att mina öron trillar av och ett konstant sägande av frasen "Shut up", sen gör han inget mer än att vara en filler för historiken kring Transformers.

Cade gör samma som i förra filmen, säger idiotiska one liners, slåss med svärd mot jätterobotar. Ja ni hörde mig rätt zzzzzzz.

Storyn är så urbota korkad så man får ont i magen och intresset för 1000 nya transformers falnar snabbt när det inte finns något innehåll. Jag bryr mig inte överhuvudtaget när robot efter robot, människa efter människa slaktas. Jag bara rycker på axlarna och säger -jaha, där dog 20 till.

Planeten Cybertron åker sakta mot jorden och sniglar sig genom våra olika atmosfärer zzzzz. Vad fan tror ni skulle hända om en planet kom glidandes i jordens atmosfär? Det skulle gå åt helvete kan jag säga er. Sen smeker Cybertrons tentakler jorden för att få den där kosmiska energin som jag berättade om tidigare.

Evil Prime, tråkigt att han bara är evil i en kvart. Hade varit mycket roligare att se honom slakta fler Autobots, istället för att vara en dryg och långsam jävel.

När så Optimus Prime blir sig själv igen så är det något som gått snett med hans programmering. Prime vill i varje scen säga -My name is Optimus Prime, detta medans hans kamrater sprängs i bakgrunden och människor dör. Mycket ologiskt, men även kallat hybris.

Lite som Zlatan brukar göra på planen. Han lallar runt och skriker på skånska -Jae ee Zlatan, medan motståndarna öser in mål bakom honom!!!!!

Sen all denna totalt hjärndöda ändringen som Bay har gjort. Antingen tror han att tittarna kommer att tycka att det är coolt, eller så är han bara helt jävla korkad. Filmen hoppar lite då och då till historiska ögonblick där tydligen Transformers och deras teknik hjälpt oss männiksor när det varit knepigt.

  1. Tack vare Transformers och deras teknik kunde en livsfarlig klocka byggas och denna klocka tar sedan livet av Hitler och de allierade lyckas vinna andra världskriget. WTF zzzzzzz
  2. Transformers bygger tunnlar i Sydafrika och hjälper Nelson Mandela att smuggla ut svarta och sedan störta apartheid. WTF zzzzzzzzz

Finns det något bra med filmen?

I min mening, NEJ!

Dock måste jag erkänna att datoranimeringen/CGI är jävligt snygg om man jämför med Bays tidigare filmer. Men jag vill inte enbart se när saker sprängs på ett coolt sätt, jag vill även ha innehåll, en story, jag vill bry mig men orkar helt enkelt inte.

När till och med ubåtar gör backflips av explosioner, då har man gått för långt.

Betyg

Jag kan tyvärr inte ge mer än en Grimlock i betyg.