The Lone Ranger

21.12.2013 18:50

 

Regissör: Gore Verbinski (Har regisserat de tre första Pirates of the Caribbean)
 

Manus: Ted Elliott (har arbetat med alla Pirates of the Caribbean, samt kommer att skriva manus till PotC 5 och 6). Justin Haythe (ingen aning om varför han är med och skriver, har tidigare bara skrivit skitmanus.
 

Budget: Enligt Disney/Bruckheimer Films är den officiella budgeten 250 miljoner dollar. Detta ifrågasätts dock av flertalet andra regissörer och skådespelare som har haft insikt i filmens produktion. Efter en massa googlande och knapprande på miniräknaren så tror jag att sanningen ligger närmare 300+ miljoner dollar.

The Lone Ranger får i nuläget räknas som årets stora flopp. Helgen då filmen hade premiär drog bara in 29 miljoner och i nuläget har TLR bara spelat in 85 miljoner dollar.
För skojs skull var jag inne på flera biografers hemsidor i GbG, Stockholm, Amsterdam och Haag för att kolla tillgängligheten på biljetter under olika tider och dagar.
Resultatet var inte det bästa för filmens inkomstgenerering då det fanns
MÅNGA platser kvar vid i princip alla tillfällen som jag kollade.

TLR gjorde sin debut i amerikansk radio redan 1933 och sen dess har det blivit en massa serietidningar, böcker, tv-serier och filmer om John Reid och hans sidekick indianen Tonto.
Upplägget är mycket enkelt. John och Tonto jagar ett gäng banditer som dödat en Texas Ranger (Johns bror) och nu ska rättvisa skipas.

Filmens upplägg är i princip det samma. John jagar den elaka banditen som dödade hans bror, men han åker på smisk och lämnas i öknen för att döden dö. Då kommer indianen (native american som de numera kallas) Tonto och räddar livet på John och sen blir de bästa kompisar och jakten på banditer fortsätter.
Det sura med just scenen där John lämnas att dö i öknen är att det är en evigt återkommande scen i flertalet andra filmer. Det är störigt att de som spelar ondingar
ALDRIG kan vara intelligenta.

Nu har vi gett John smisk, det är lika bra att vi rider iväg nu och låter honom sakta dö av törst och blodförlust. Varför inte bara sätta en kula i huvudet på honom där och då? Obegripligt tycker jag. Detta är ett trist koncept som det borde göras något åt det hela inte är särskilt logiskt. Jag skulle aldrig låta min värsta fiende ha den minsta möjligheten att klara sig om jag hade övertaget. Döden dö där, då och nu på en jävla fucking gång. Så är det bara.

Disney/Bruckheimer Films spar inte på den amerikanska patriotismen. Det vajar amerikanska flaggor i princip varje hörn och minut. Den amerikanska nationalsången spelas flitigt och drömmen om frihet och "The American Dream" byggs upp på ett äcklande sätt som sakta men säkert trycks ner i min hals och gör mig illamående.

Om jag ska förenkla filmen så kan man säga att TLR är en ny Pirates of the Caribbean, fast istället för pirater så har vi ny cowboys, native americans och hästar.
Disneys tanke var att om vi slänger in Johnny Depp som Tonto så är det så många fler som vill titta på filmen. Denna tanke var fett fel eftersom majoriteten av kritiker och tittare har klagat mest på just Johnny Depp och hans prestation. 

Filmen har ju också fått massiv kritik för att just Depp spelar Tonto, gick det inte att hitta en riktig indian? Till och med tv-serien från 1949 hade vett och etikett att ha en riktig native american som spelade Tonto.
Allt detta gnäll gjorde Disney/Bruckheimer upprörda så de leta rätt på en intervju med Depp från 2002 där Depp säger sig tro att han har indianskt påbrå, men detta är än idag inte bevisat om det verkligen är så.
Men jag får hålla med kritikerna, hur jävla svårt skulle det varit att ha en riktig indian som spelade Tonto? Jag är övertygad att en sådan person skulle gjort ett bättre jobb.
Depp är så söndersminkad för att man har försökt sminka bort hans porslinsvita amerikanska feja och sen satt en stor jävla kråka (fågeln) på hans huvud.

Jag kan utan skam i kroppen säga att den första och möjligtvis andra filmen av Pirates of the Caribbean var ganska bra och Depp gjorde en smått galen och rolig tolkning av en pirat som konstant var hög på opium. Detta upprepade han sen i ytterligare två PotC som var mer än usla och han är även given att spela Jack Sparrow i PotC fem och sex.
I PotC tre och fyra märks det tydligt att Depp tröttnat på rollen och det saknas inspiration, glädje och viljan att leverera, samma sak gäller The Lone Ranger.
Depp har återigen axlat rollen som Jack Sparrow, fast nu heter han Tonto istället. Karaktären spelas på samma sätt, stel, knasig och några försök till humor.
Men det fungerar inte, Depp saknar gnistan och viljan att göra det han gjorde så bra i första PotC.

Grundtanken med TLR från 1933 var att sprida ett budskap om gränsöverskridning och kamratskap. Om en vit kan vara bästa polare med en indian så borde vi alla kunna acceptera och tolerera alla/varandra och tillsammans sitta runt lägerelden, grilla korv och sjunga Kumbaya My Lord.
Detta budskap går helt förlorat i filmen eftersom Depp och Armie Hammer har noll personkemi.

Visst är det stundtals jävligt fina miljöer och rafflande actionscener, men det räcker inte.
Två timmar och trettio minuter är minst en timma för mycket. Jag orkar helt enkelt inte. Personligen tror jag att TLR hade passat bättre om man såg den när man var jävligt bakfull, trött och glufsande på en flottig pizza.


Jag ger TLR en galopperande etta.


Istället rekommenderar jag er alla att återigen titta på höjdaren Den Onde, Den Gode, Den Fule.