Star Wars: The Rise of Skywalker

25.12.2019 13:38

Ett mycket svalt mottagande från de etablerade kritikerna, men även bland en stor del av övriga mediekritiker. 55% Rotten på Rottentomatoes från kulturvärlden och 86% från tittare. Om vi går bakåt i tiden till 2017, då The last Jedi släpptes så var det tvärtom. Media hyllade TLJ och tittarna sågade den. Kritkerna gav TLJ 91% Fresh, medan tittarna delade ut 43% Rotten.

Så varför har det blivit ombytta roller nu? Min åsikt är att TROS är mycket mer main stream än vad TLJ var. TROS är också mer actionfylld, mycket explosioner och en del fan-fiction, både positiv och negativ sådan. Det är en film som är mer som en alldaglig SciFi, än vad det är en film inom Star Wars universum. Om man är en tittare som gillar SciFi, men kanske inte är särskilt insatt i Star Wars och dess historiska kanon, då kommer man att gilla TROS. Men om man är en person som är det minsta insatt i historiken och aktivt använder sin hjärna, då blir det en platt och ganska tråkig film. Jag är av den åsikten att de kritiker som gett TROS ett högt betyg och säger sig vara stora fans, de har på något sätt kopplat bort hjärnan och inte haft ett analytiskt tänkande när de sett filmen.

De kritiker och tittare som delat ut höga betyg till TROS använder superlativ som "mästerlig, otrolig, fantastisk, underbar, hänförande", de skriver också att filmen är spännande, nervkittlande, hotfull, hoppfull, nostalgisk och att filmen är genomarbetad och har en helhet. Kultur är subjektivt och smaken är som baken, men det är viktigt att som kritiker beskåda hela verket och ge en rättvis och analytisk bild av helheten.

Jag är ett ganska stort fan av Star Wars, åtminstone de gamla, A new hope, The Empire strikes back och Return of the Jedi. Visst, en viss charm finns kring The Phantom Menace, Attack of the Clones och Revenge of the Sith och om jag ska vara riktigt ärlig så fanns det saker i The Force Awakens som jag tyckte var intressant.

Vi hade Finn som fick en banbrytande bakgrundshistoria, han hade lyckats motstå hjärntvätten och personlighetsomvandlingen som The First Order tvingade på alla Stormtroopers för att göra dem mer eller mindre till slavar som inte ifrågasatte saker. Poe med sin smått tragiska historia om hans döda föräldrar som kämpade för rebellerna och när hans mamma dog så bestämde han sig för att bli en pilot och kämpa mot Imperiet.

Rey var den karaktär som jag kände minst för, visst det fanns en bakgrundshistoria som kunde varit intressant om man förklarat mer tidigare. För problemet med Rey var att hon redan efter några minuter visade sig kunna allt om allt. Kraften hit och kraften dit, det är fortfarande så att hon behövde lära sig saker och eftersom hon redan kunde allt så blev hon snabbt en tråkig och förutsägbar person. Sen fanns det andra problem med TFA som dog ner mitt helhetsintryck.

Redan nu kan jag avslöja att jag tyckte att TROS var fruktansvärt dålig, lika dålig som TLJ, kanske till och med sämre och den var 2017 års största besvikelse. Låt mig börja med att förklara vad jag faktiskt tyckte var bra med TROS.

  • Otroligt vackert foto, fantastiska miljöer, fina vyer och ett härligt panoramafoto. Klassiska och stilrena miljöer, precis som Star Wars alltid levererat.
  • Designen på rymdskeppen och andra farkoster var väldigt snygga och häftiga. Som alltid levererar personerna som bygger modeller, eller skapar digitala animationer. Flera klassiska skepp, men ännu snyggare denna gång och dessutom lite nya designs som var häftiga att se.
  • En del nya varelser, vissa fräsigare än andra och en ny robot D-O. Roboten ser lite gullig ut, men fyller inget direkt syfte för filmen, men Disney vill sälja leksaker. Dock verkar de inte ha lärt sig att alla leksaker sen The Force Awakens säljer dåligt, figurerna från originalfilmerna säljer fortfarande bättre och är en indikation på att tittare och köpare inte bryr sig särskilt mycket om de nya karaktärerna.
  • CGI, jättebra, under min första sittning kunde jag inte upptäcka några problem med det grafiska arbetet, kanske kan hitta något under min andra titt.
  • Musiken är som vanligt extremt pampig och mäktig.

Detta är något som alla kritiker och tittare är överrens om, men för mig är det inget som genererar en massa bonuspoäng. Vi har en film från Disney, som brukar göra ett väldigt bra jobb inom just ovanstående områden. Sen har vi en stor budget på 200 miljoner+ dollar och då förväntar man sig helt enkelt att detta är saker som ska fungera klockrent. Det är skillnad om man som kritiker tittar på en lågbudgetfilm och den uppfyller kriterierna ovan, då ska den filmen ha pluspoäng för man har lyckats göra något extra med det lilla man har.

Nu till det som var dåligt, eller rättare sagt horribelt med TROS. Så otroligt många plot-holes, alltså saker som är ologiska, inte förklaras, eller rakt av motsäger/struntar i vad som hänt i tidigare filmer. Så många saker som går helt emot universumets lore/kanon och en mängd MacGuffins som är helt meningslösa i slutändan.

Är filmen då spännande, nervkittlande, nyskapande, mörk, men samtidigt fylld med hopp? Mitt svar är ett rungande NEJ! Alla huvudkaraktärer har den tjockaste plot-armor man kan tänka sig, det blir knappt ens farligt, detta eftersom man inom loppet av sekunder inser var allt kommer landa. Särskilt mörkt är det inte heller, visst J.J gör värsta desperata grejen och från ingenstans trollar han fram Palpatine och lättlurade, lättimponerade kritiker jublar och säger att det var den störta plot-twisten de någonsin sett, Zzzzzzzzz. Efter TFA och TLJ vet vi tittare att Rey är ostoppbar, hon är inte bad ass, hon är bara vad vi nördar kallar OP och hon borde ha blivit nerfad (ytterligare ett nördlingo), i TLJ, men istället gjorde man henne ännu mäktigare. Vi kan sitta och snacka feminism dagen lång, men sanningen är att Kennedy tryckte på och ville ha en stark och någorlunda självständig kvinnlig karaktär, men det är skillnad på stark, självständig och fullständigt övermäktig utan närmare förklaring.

Ett annat problem som är ganska uppenbart är att Disneys Star Wars, under ledning av Kathleen Kennedy, faktiskt inte haft någon ledning. Istället för ett tydligt ramverk för vad de tre filmerna skulle kretsa kring, eller innehålla så har man i princip fått tre mer eller mindre fristående filmer. J.J Abrams hade en tanke, vision med The Force Awakens, sen kom Rian Johnson in och skulle göra TLJ och fullständigt struntade i vad J.J hade lagt fram. Inför TROS insåg man att man kanske hade skjutit sig själva i foten och in kom J.J igen. Troligen var det så att han var sur på Rian och gjorde samma sak som han gjorde, nämligen struntade i vad Rian hade lagt fram med TLJ och när man sysslar med sådana sandlådefasoner så är det alltid tittaren som drabbas i slutändan.

Det som händer när olika regissörer och manusförfattare vill sätta sin egen prägel i en uppföljare är att många saker i TLJ och TROS fullständigt motsades vad som hänt i tidigare filmer. Flera händelser som utspelade sig i TLJ blev helt ologiska då de gick emot vad karaktärer hade gjort i TFA, samma sak händer i TROS. Flera saker som hänt i TLJ bara försvinner i J.J version av TROS, "viktiga" saker som fört berättelsen framåt väljer J.J att strunta i och det gör att tittare som investerat tid åt att använda sin hjärna lämnas förvirrade och undrande över vad det är som händer.

Nedan följer några tankar på saker som jag tyckte var ologiska och förstörde filmen som helhet. Det kommer vara SPOILERS, så om ni inte vill veta, strunta i att läsa resten av texten.

  • Palpatines återkomst. I den episka slutstriden i Return of the Jedi tar Vader tag i kejsaren och kastar ner honom i en intergalaktisk kärnreaktor. Vi ser hur ett starkt ljussken förgör honom och här är Darth Vaders redemption arc. J.J slänger in Palpatine som värsta gubben i lådan och fullständigt utraderar allt som Luke och Vader stod för och allt de gjort.

Om man åtminstone hade gjort ett försök att förklara hur Palpatine klarade sig, men nej. Allt vi får höra är "The dark side of the Force is a pathway to many abilities, some concidered to be unnatural". Visst, kraften är något fantastiskt, men till skillnad från Rey så var aldrig kejsaren gudalik. Jag finner det inte särskilt trovärdigt att han skulle ha överlevt, vi pratar om en sorts kärnreaktor som ger Dödstjärnan all sin energi. När jag säger det, då blir vissa människor upprörda och börjar skrika att det är ju SciFi, det är ju påhittat. Ja, men i alla filmer, SciFi som fantasy så finns det regler inom deras universum, inom deras lore och det är det som är fantastiskt. Det går inte bara att hux flux göra saker som inte är etablerat eller existerar inom det filmiska universumet bara för att det är bekvämt.

Visst, det finns teorier som spånats fram bland oss nördar, men det är inget som är etablerat, eller om det ens finns en gnutta sanning i dessa teorier. Den mest populära som skulle kunna visa på att det var möjligt för Palpatine att överleva är kopplingen till Darth Plagueis. Han var besatt av livet och döden och gjorde flera experiment om hur man kunde använda kraften för att förlänga sitt liv och, läka skador, bota sjukdomar, men även dränera andras livskraft. Palpatine mördare Plagueis och stal hans forskning, i Return of the Sith, så berättar Palpatine för Anakin om de krafter som finns inom den mörka sidan, "He had such a knowledge of the Dark side, he could even keep the ones he cared about from dying". Så teorin som kom från detta var att Plagueis på något sätt hade kommit på hur man flyttar sitt medvetande till en annan kropp och på så sätt i princip blir odödlig. Vissa säger även att Snoke bara var ett skal för Palpatines medvetande. Inte helt omöjligt att det skulle kunna vara så, men det behövs en djupare förklaring till detta i filmen/filmerna för att göra det mer trovärdigt.

  • Lukes ljussabel är lagad och den ser helt ny ut, hur är detta möjligt? I TLJ när Rey och Kylo slåss mot varandra går Lukes lasersvärd sönder och vi snackar SÖNDER. I princip bara skrot kvar. Vips, i TROS är den hel och fin igen. Vi får åtminstone se hur Kylos hjälm blir lagad av en cameoroll och det är Caesar från Planet of the Apes som sköter svetsen. Efter att hjälmen blivit reparerad så ser vi sprickorna och att den uppenbarligen blivit reparerad. Vi får dock inget svar på hur Rey lyckats laga Lukes förstörda lasersvärd.

Jag tror att J.J helt enkelt bara struntade i att ljussabeln var trasig, kanske till och med så att J.J missade det när han tittade på TLJ, om han ens gjorde det. Ren och skär lathet tycker jag.

  • Poe Dameron får en ny och påhittad bakgrundstory. Tidigare nämnde jag Poe och hans berättelse från TFA som är etablerad lore/kanon. Poes föräldrar kämpade med rebellerna och blev dödade av Imperiet. Poe tog deras död extremt hårt och svor att han skulle hämnas och bekämpa Imperiet och alla deras anhängare. Efter föräldrarnas död blev han stridspilot och fortsatte i sina föräldrars fotspår att kämpa mot det onda Imperiet. 

47 minuter in i TROS så slänger J.J in Poes nya bakgrundsstory, egentligen vid 44 minuter om man ska vara petig. Det är då vi tittare får en ledtråd om att det finns saker som Poe inte berättat. Nya storyn är nu att han också varit smugglare och fraktat illegala droger och annat kontraband för pengar till olika kriminella gäng. Hmmm, var har vi hört om en liknande historia? VAA! Är det inte samma bakgrundshistoria som Han Solo, en smart, charmig och lite skurkaktig bad boy. Dont think so! Efter TFA, gjorde Marvel Comics en serieadaption om Poe där man byggde ut hans bakgrundshistoria, det har blivit 31 nummer av serietidningen och ingenstans nämns det att han också skulle ha varit smugglare.

J.J satt förmodligen på sitt kontor och irriterade sig över att tittare var upprörda över att han mördade Solo och kastade bort allt han gjort och stått för. Så kan vi inte ha det tänkte J.J och började spåna på en tanke om att helt enkelt ta Solos egenskaper och lägga över dem på Poe, då skulle alla tittare säkert hylla J.J och förlåta honom. Men det funkar inte, Poe är inte Han Solo, inte på långa vägar och det går inte att efter två filmer kasta in en ny bakgrundshistoria bara för att. Poes nya historia är en katastrofal MacGuffin, enda anledningen till den nya storyn är att Poe känner en person på planeten Kojimi och denna person kan kanske hjälpa dem.

Men varför i hela friden göra så? En enkel lösning hade varit att Poe kände personen och att denna person då och då hjälpte rebellerna. Vi som älskade Han Solo behöver ingen billig kopia och vi vill inte ha en menlös Solo klon. Poes bakgrundshistoria var bra, gripande och funkade, nu är den också bortkastad och meningslös.

  • Sith dagger och Sith Wayfinder, två föremål som är enorma MacGuffins. Dolken visar sig fungera som en karta, den utfällbara metallbågen indikerar var man kan hitta wayfindern. Ett slags pussel, passa in bilden så den passar med bågens utformning.

Det finns ingen förklaring till vad, hur och varför. Rimligast är att wayfindern fanns på Dödsstjärnan i Return of the Jedi och att den legat där enda sedan rymdbasen störtade. Jag ser ingen möjlighet i att Palpatine förutsåg att Vader skulle döda honom, tillverka dolken och sedan kunna fortsätta att förutse var Dödsstjärnan skulle krascha och hur vind och väder skulle påverka metallen. Det har ju bara gått ett par årtionden sedan Return of the Jedi. Om Palpatine tillverkade dolken innan han dog, då skulle minsta åverkan på Dödsstjärnan när den låg i havet gjort att dolken inte visat rätt. Sen undrar jag hur kommer det sig att just dörren in till valvet där wayfindern är fungerar, allt annat är trasigt och utan energi.

Wayfindern är en kompass för att lokalisera var Palpatine gömmer sig, Kylo hittar en och behöver uppenbarligen den för att kunna navigera och hitta planeten Exegol. Nu har då Rey hittat wayfinder nummer två, men Kylo förstör den. Der gör inget i slutändan, eftersom Rey är gudomlig så kan hon lätt använda kraften för att navigera och hitta Exegol. Jag avskyr meningslösa MacGuffins, utfyllnad av ren lathet och brist på vettiga idéer.

Tidshopp i mängder. Så C3PO kunde urspungligen inte översätta informationen som stod skrivet på dolken, detta eftersom senaten hade förbjudit alla protokollrobotar från att kunna översätta Sith, troligtast är att Palpatine fick igenom denna lag för att hindra andra att se kopplingen mellan honom och Sith. I TROS så lyfts förslaget att de helt enkelt ska hitta en annan robot som kan översätta, en robot som på något sätt inte har den urspungliga progammeringen, men det förslaget röstas ner, eftersom de bara har 16 timmar på sig innan Palpatines flotta kommer att förgöra hela universum. Efter att de lyckats hacka C3PO och fått informationen så hinner de konstigt nog på mindre än 16 timmar att åka fram och tillbaka till en massa olika planeter. Antar att J.J glömde att de nyss sa att de bara hade 16 timmar på sig, zzzzzzzzz

  • Kylo Ren blir snäll igen. Kanske inte en gigantisk överraskning, låg lite i fatet så att säga, men det är inte särskilt logiskt. Kylo är Han Solos och Leias son, blir tränad av Luke Skywalker, en dag får Luke en förnimmelse om att Kylo kommer at gå över till den mörka sidan. Istället för att diskutera det han sett i sin dröm och kanske kunna undvika en katastrof så går Luke till Kylo och börjar veva med sitt lasersvärd. Kylo flyr, känner sig sviken och förrådd och plockas upp av Snoke, så som Palpatine förutspått och arrangerat. Nu börjar övergången till den mörka sidan på riktigt och spiken i kistan är när Kylo mördar Han Solo kalblodigt, det finns ingen återvändo från något sådant, ingen förlåtelse.  

Förutsägbarheten är stor, det är klart att man kan förlåta berått mord, stackars Kylo har ju inte haft det lätt och då förtjänar man ett par hundra chanser, det är tydligen så J.J vill lyfta fram familjevärden. Kylo och Rey slåss, hon håller på att förlora, Leia använder sina sista krafter i ett försök att nå Kylo en sista gång. Detta gör att Kylo stannar upp när han ska dela ut dödsstöten och istället är det Rey som tar hans ljussabel och utdelar en dödlig stöt i magen på Kylo. Sekunden senare känner Rey att Leia har dött, hon tittar på Kylo som sitter ner och sakta men säkert håller på att dö. Rey gråter och plötsligt så använder hon kraften för att läka Kylos dödliga skada. Sen tittar hon på honom och säger "I wanted to take your hand, Bens hand". Ben är hans födelsenamn, innan han blir onda Kylo Ren, så hon försöker en sista gång påpeka att han inners inne inte är Kylo, utan den ack så snälla Ben.

Voila! Nu är Kylo inte längre förtärd av sin besvikelse och sin ångest, han har blivit reborn, HALLELUJAH! Som en blixt från en klar himmel är han återigen Ben, när han statt där och inväntade döden måste han helt enkelt ha insett vilket monster han har varit. Nu är allt förlåtet, dags att gå vidare, dags att bli en god människa. Befängt!

  • Finn, före detta Stormtrooper inom The First Order. I TFA får vi lära känna Finn, en före detta soldat från The First Order. Vi får veta att Imperiet tar små barn, indoktrinerar dem, hjärntvättar dem och programmerar dem, detta för att få fram soldater som följer order i alla lägen.

När vi tittare får veta att Finn på något sätt lyckats motstå deras hjärntvätt tänker vi att han måste vara extremt speciell, eftersom vi aldrig hört något liknande. Här fanns det en intressant bakgrundshistoria att bygga på, men det gör man inte. I TFA är Finn en någorlunda respekterad sidekick, men i TLJ och TROS är han inget mer än en fjant som rusar runt och skriker Rey hela tiden.

J.J väljer också i TROS att göra Finns stor fullständigt meningslös. När de är på Kef Bir för att hitta wayfindern så hittar vi en massa personer, det visar sig att dessa människor också har deserterat och lyckats bryta The First Orders programmering, vilket gör att det enda som gjorde Finn intressant och speciell nu är borta. Efter detta är han helt enkelt bara killen som vrålar Rey var femte minut.

  • General Hux does WHAT??? Tittare som följt den nya trilogin vet att Hux är The First Orders slagpåse. Från TFA till TROS har han konstant fått skit, blivit ifrågasatt, förnedrad, med mera. Men det är ju ändå så att Hux är en general, det är en topp-rank inom militären och det är inte vilka klåpare som helst som blir generaler. Så uppenbarligen måste han ha gjort saker som imponerat på de militäraledarna som är över honom.

 I TLJ får vi veta att det fins en läcka inom The First Order, denna spion ger rebellerna nyckeinformation om truppförflyttning, kommunkationskoder med mera och även jag undrade vem kan denna spion vara som lyckats där så många andra misslyckats. J.J är en regissör som inte förstår sig på humor, han kan inte ens fixa något så enkelt som slapstick humor. J.J tror på allvar att scenen med Hux är briljant och det är ett bevis på hur lite J.J förstår om humor inom Star Wars.

Det är nämligen Hux som är spionen. I en scen där Poe, Finn och Chewie ska avrättas så hjälper Hux dem att fly, Finn frågar Hux varför han hjälper dem och Hux svarar att han inte bryr sig och att han inte gör det för rebellernas skull, han gör de för att han inte gilar Kylo och vill att han ska förlora. Serriöst? Så general Hux som troligen har slitit och kämpat för att ta sig dit han är, skulle han på ett sådant befängt sätt förråda The First Order bara för att han är sur på Kylo. Det är så urbota korkat att jag som tittare bara vill stänga av skiten, så cringe är det. Vi har en person inom den absoluta militära toppen som föråder sina kamrater, riskerar sitt liv, sina närmastes liv, på grund utav att hans känslor blivit sårade.

Det ligger i och för sig i linje med den kränkthetskultur som vi sett under 2019, folk som blir triggade över vad som helst och sen ligger och skriker på golvet, rena rama sandlådefasoner och detta är vad som utspelar sig framför mina ögon i TROS

The Jedis of old. Enligt mig är detta kanske filmens största plot-hole, Rey försöker med kraftens hjälp komunicera med Jedis of old, alltså döda Jedis som lyckats hålla kvar sitt medvetande i den fysika världen. Genom att komunicra med dessa Jedis kan Rey använda delar av deras kosmiska kraft och på så sätt bli ännu mäktigare. Problemet är att det skulle inte fungerat så.

Enligt etablerad lore/kanon, så var det Qui Gon Jinn som utvecklade denna kraft, han var den som lärde sig hur man efter döden kan hålla kvar sitt medvetande, elller själ och fortsätta existera som en ren form av energi, eller kraft. Detta kallas "Trancendence, eller Ascension", ens fysiska kropp upphör att existera och ens mevetande blir ett med kosmos. Qui Gon lärde sedan denna teknik till Yoda som enligt kanon tränade i många, många år innan han bemästrade tekniken.Det nämns också att Obi-Wan blev ivägskickad till någon avlägsen planet för att träna och lära sig denna teknik. I slutscenen med Rey och Palpatine så lyckas hon få kontakt med Jedis of old och vi hör mängder av bekanta röster. 

Visst det finns referenser i böckerna om att de uråldriga Jedis också hade lärt sig liknande tekniker, men det finns inget nämnt i böckerna att de teknikerna fungerade på samma sätt som Qui Gons. Hans teknik var specifikt för att kunna användas som hjälp åt andra Jedis och de skulle kunna använda hans kraft i ett nödläge.

Så otroligt många saker som bara slängts in i TROS, utan mening, utan förklaring och allt i syfte för att den stora massan av mainstream tittare ska tycka "wooow, vad coolt". Så otroligt trist och fantasilöst.