House of Cards

20.02.2014 11:01
Jag har haft mycket att göra samtidigt som jag varit lite lat och inte tittat på lika mycket film och teveserier som jag brukar göra. Detta har lett till att jag har varit tvungen att prioritera vissa filmer & serier och lägga andra åt sidan. Länge har kompisar tjatat på mig att jag måste ägna tid åt serien "House of Cards" eftersom det är en kanonserie enligt dem.
 
Nu har jag spurtat mig igenom säsong ett och två och måste till viss del hålla med om att "House of Cards" är en välskriven och mycket bra serie.
I grund och botten handlar serien om den amerikanska kongressmannen Francis Underwood (Kevin Spacey) och hans törst efter mer politisk makt.
Francis är hård, känslokall och en symboliserar i stort vad det innebär att vara en politiker i den absoluta toppen. Det finns inget rum för mjukhet, istället måste piskan vina och hoten avlösa varandra för att övriga ska rätta sig i leden. Kevin Spacey spelar otroligt bra och stundtals känner man sig nästan lite rädd, det är en personlighet som man definitivt inte vill göra sig ovän med.
 
Dialogen är välskriven, kraftfull, mörk, men samtidigt humoristisk. Det som gör serien bra är att man satsat på solida skådisar som har pondus och som kan prestera.
Efter att ha läst en del på nätet om serien så fick jag intrycket av att många tror att "House of Cards" är en "lågbudgetserie" och det skrivs på diverse forum om hur otroligt det är att Net Flix kan lansera en sådan bra serie med en låg budget. Dessa individer verkar inte ha en aning om vad det kostar att producera "House of Cards". Serien är ju backad av bolag som Media Rights Capital (Elysium, The Ricky Gervais Show, Rita Rocks, Babel) & Trigger Street Productions (Fifty Shades of Grey, Captain Phillips) och dessa bolag är inte direkt fattiga.
 
Kostnaden att producera två säsonger av "House of Cards" har satts till blygsamma ca 70 miljoner dollar och det får väl ses som en "lågbudget" med tanke på seriens kvalitet och skådespelare. 
Dock så visar sig denna siffra vara en stor lögn. I en intervju avslöjade tv-agenten Peter Micelli (han har insikt i produktionen av House of Cards) att varje avsnitt kostar ungefär 4.8 - 5 miljoner dollar och om vi då ska räkna in två säsonger a 13+12 = totalt 25 avsnitt så landar slutbudgeten för två säsonger på ungefär 120+ miljoner dollar.
 
Jag tycker serien är mycket bra, underhållande om än en smula i det mörkaste laget. Det som dock stör mig något enormt är den galna mängd produktplaceringar som finns i varje avsnitt.
Det är inte heller den snabba versionen som bara flyger förbi, utan det är långsamma inzoomningar av Iphones, Macdatorer, Playstation 3, Playstation VITA, märkeskläder, smycken, parfymer, designmöbler, bilar och det är inte enbart märkena som sakta rullar förbi en på rutan utan produkternas namn nämns konstant och detta är otroligt tröttsamt i längden, men samtidigt förståeligt.
2011 gjorde dokumentärfilmaren  Morgan Spurlock filmen "The Greatest Movie Ever Sold" som tar upp ämnet produktplacering. I denna smått briljanta dokumentär så får man höra uttalanden från producenter/regissörer som J.J. Abrams, Peter Berg och Quentin Tarantino säga att idag kan mellan 40% till 60% av en films/series kostnad täckas av enbart produktplaceringar, så kåta är företagen på att få göra reklam att de är beredda att betala massa pengar för bara ett par sekunders reklam.
 
När jag ser hur snabbt utvecklingen gått med produktplacering så är jag övertygad att inom en snar framtid kommer vi att få se filmer och serier som innehåller mer produktreklam totalt än själva innehållet i filmen/serien.
 
House of Cards får tre starka demokrater av mig.