Game of Thrones - S8,E3

04.05.2019 19:12

GoT behöver knappast någon introduktion och jag är ett STORT fan av böckerna och serieadaptionen. George R.R. Martin har haft stort inflytande över produktionen och använt sitt grundmaterial på ett bra sätt. Visst, det finns några saker man kan irritera sig på om man läst böckerna och hur vissa karaktärer inte påminner eller ser ut som beskrivningarna från böckerna, eller följer karaktärernas ursprungshistoria.

Säsong fem kom och grundmaterialet var slut, George var inte färdig med de nya böckerna och han valde att kliva av som konsult/drivande rådgivare och skeppet skulle nu helt styras av Weiss och Benioff. Det är nu som GoT börjar sjunka, sakta men säkert, avsnitt för avsnitt. Från ingenstans ploppar det upp plot-hål, efter plot-hål. Tidslinjerna stämmer inte och Weiss och Benioff verkar helt ha glömt vad som hänt i de tidigare säsongerna och stup i kvarten teleporteras karaktärer fram och tillbaka över hela Westeros. Detta eftersom Weiss och Benioff är lata, korkade och helt enkelt usla manusförfattare.

Misstag efter misstag, Weiss och Benioff slänger in den ena korkade grejen efter den andra och tror sen på allvar att de är briljanta och gör fräsiga saker. Allt kulminerar i säsong 7, E6, när Jon och hans muntra kompanjoner ska dra norr om den stora isväggen för att fånga en "Wight" och bevisa för Cersei att hotet är äkta. I en intervju från 2017 sitter Weiss, Benioff och pratar om hur de ända sen säsong ett velat ha med en "Wight", Zombiebjörn, men de hade fått motstånd från George och övriga i filmteamet. Men nu jävlar ska björnen vara med.

Som ni redan vet gick ju en del saker åt helvet och snart sitter Jon och hans polare i skiten. Återigen visar Weiss och Benioff att de är usla amatörer och att deras enda syfte är att skapa scener med shockvärde, eller scener med emotionella känslor, alla logik och mening är som bortflugen. Detta är också något de erkänner i en intervju efter The Red Wedding i säsong tre. "We want people to be chocked, we want them to feel strong emotions, and not necessarily go for the logical explanations".

Visst, shock och starka känslor är jättebra verktyg i film och serier, men bara om de fyller ett logiskt syfte, annars är de helt meningslösa. För när shocken lägger sig och det visar sig att det inte fanns ett syfte, då blir man istället irriterad, förbannad och känner sig lurad. Så, nu tillbaka till S7, E6.

Jon och de andra sitter i skiten och Jon skickar Gendry för att skaffa hjälp. OK???!!! Nu ska alltså Gendry springa genom snön tillbaka till East Watch, fixa fram en korp och skicka ett meddelande till Daenerys som befinner sig i Dragonstone, tanken är sen att hon på något sätt "vi vet ju hur" ska ta sig till Jon och hjälpa dem. Nu kommer ett gigantiskt problem som amatörerna Weiss och Benioff inte alls tänkt på, nämligen att det är FETTTTTT långt från platsen där Jon befinner sig till Dragonstone. Korpen och Daenerys måste avståndsmässigt nästan flyga genom hela Westeros.

I säsong ett när Robert Baratheon kommer på besök till Winterfell, får vi veta att det tar en månad att rida från Kings Landing till Winterfell, Dragonstone ligger nordöst om Winterfell, ungefär samma avstånd som det är från Kings Landing till Winterfell.. En korp har maxhastighet på 50km/h, hur fort en drake flyger kan jag inte svara på. Utifrån avsnittet uppfattar jag det som att Jon och de andra sitter på miniön i knappt ett dygn och tidsmässigt är det helt omöjligt för en korp att hinna till Dragonstone så snabbt. Sen ska de läsa meddelandet, Daenerys ska slänga på sig lite varma kläder och sen flyga iväg. Som jag sa, Weiss och Benioff är kassa amatörer.

Nu kommer dödsstöten, säsong 8, E3 - The Night king. Bara shock och visuella effkter som ska få tittaren att bli emotionell, noll logik och noll mening med allt som händer i avsnittet. Under sju säsonger har man byggt upp hotet från de odöda och Night King, för att under ett avsnitt rasera hela skiten och förminska allt till en fjärt???? Det finns många Fanboys som gnäller och säger "Serien heter ju Game of Thrones och då kommer det handla om striden om tronen", visst, men serien bygger på Georges grundmaterial från böckerna, A song of Fire and Ice, där själva huvudploten är kampen mot the Night King.

Hela avsnittet var fullständigt idiotiskt och fullt med händelser som var helt ologiska och helt meningslösa.

Winterfell är en fästning/Borg/Fort och Nationalencyklopedin har följande ordförklaring - Fästning: fästning är ett stort byggnadsverk där soldater kan försvara sig mot fiender. Varför är merparten av alla soldater på utsidan???

Winterfell är dessutom inget jätteslott och skulle vara förhållandevis enkelt att försvara. Det är också lätt när fienden är korkad, i flera klipp tagna ovanifrån, ser man att nästan hela den odöda armén attackerar rakt framifrån mot porten. Genom att postera fler soldater längs muren skulle man enkelt ha kunnat försvara Winterfell på ett bättre sätt.

I ett ganska tidigt skede bestämde sig Jon och Daenerys att de ska hålla stånd mot de odöda vid Winterfell, hur kommer det då sig att det verkar som om de bara förberett sig i någon veckas tid??? I avsnitt två sitter alla huvudkaraktärer och diskuterar olika stridsstrategier, flera av dem har stor erfarenhet av krig och hur man för ett krig. Trots detta är deras plan usel. Logiskt och rimligt vore att när de hade så lång tid på att förbereda sig, så skulle de kunna ha byggt fler och bättre befästningar.

De har inga spejare som är utposterade och som kan signalera när de odöda kommer och var de befinner sig. Även den sämsta soldaten förstår att nyckeln till framgång i krig är information och överblick. Jon borde avgå som befäl och sparka övriga generaler i krigsrådet. 

När avsnittet börjar, räknar jag åtta synliga trebucheter och sex synliga katapulter. En trebuchet har en räckvidd på 200+ meter och de använder dessa otroliga maskiner en gång??? En enda jävla gång??? Brinande stenklot är effektivt mot odöda som inte tål eld, även stora stenblock är effektiva då de krossar och mosar de odöda, även om de inte "dör" av det.

                        

Utanför muren står det runt 15000 Dothrakis på hästar, visst kavalleri är mycket efektivt mot infanteri, men bara om man kan se fienden, vet var de är och hur många de är. Bättre vore då att ha haft spejare och kunna positionera kavalleriet så att de flankar fienden. NÄÄÄ, för nu ska Weiss och Benioff shocka tittarna och spela på en emotionell reaktion, som sedan är fullständigt meningslös. Ut kommer häxan Melisandre och yttrar en magisk besvärjelse som gör att alla 15000 Dothrakis svärd börjar brinna. 

Själva scenen är mäktig, men så fort det hände fick jag en klump i magen och tänkte "NEEEEJ, nu kommer idioterna Weiss och Benioff att skicka alla 15000 ryttare rakt in i dimman och mot en garanterad död". Allt för shockvärdet, men fullständigt meningslöst och helt idiotiskt.

Även alla 8000 Unsullied är utanför muren. det kan jag delvis köpa, för de är Pikers/Spjutbärare med sköld och kan formera sig med sköldvägg, vilket är väldigt effektivt mot infanteri, men varför är de posterade framför alla barikader och befästningar??

Jag fattar att meningen är att de ska hindra de odöda från att nå det grävda diket allt för fort och exponera deras trumfkort. Återigen går jag tillbaka till planen för hur de ska försvara Winterfell, mest logiskt hade varit att göra ett försvarsverk framför de 8000 Unsullied och ytterligare försvarsverk innan det grävda diket och på andra sidan diket. Jag läste en analys på Reddit där alla Fanboys lyfte fram att mängden Dragon glass förmodligen inte skulle räcka till att sätta fast på fler försvarsverk. 

Okej, fair enough, men de kan för fan ta en massa spetsiga pålar utan Dragon glass och köra ner dem i marken, hur jävla svårt kan det vara??? De odöda kommer inte att "", men de kommer att fastna, det behövs ingen examen från stridsplaneringsskolan för att räkna ut det!!! 

Har man en plan, då gäller det att vara kall och hålla sig till planen, börjar man improvisera så brukar det oftast gå åt helvete. I samma sekund som de sista brinande svärden dör ut, då kastar Daenerys planen i papperskorgen och drar iväg på sin drake för att gå bärsärk, ologiskt och korkat. Weiss och Benioff försvarar detta med att säga att hon har en stark emotionell koppling till Dothraki och blir helt förtvivlad och kan inte kontrollera sig själv. Jag kallar detta svar BULLSHIT!!! Daenerys har varit i strid tidigare, hon vet vad som står på spel och skulle aldrig göra så utifrån ett logiskt pespektiv. Weiss och Benioff visar återigen att det enda de bryr sig om är att shocka, frammana känslor och 15000 Dothrakis dör på ett meningslöst sätt som inte har något som helst syfte. 

De odöda stormar fram som en svärm med gräshoppor och det är nu man måste använda trumfkortet och sätta eld på det grävda diket så att fienden inte kan passera. Nu kommer Weiss och Benioff in igen och ska tönta sig med en lång scen som ska generera känslor. Vinden blåser hårt och eldpilarna lyckas inte tända på diket, ut kommer häxan Melisandre igen för att kasta ytterligare en eldbesvärjelse och ett stort antal Unsullied måste försvara henne och dö helt i onödan. Nu kommer ett stort logiskt problem, varför ska hon sätta eld på diket??? I en scen trettio sekunder tidigare landar Jon med sin drake på muren, strax till höger om stora porten, såvida han inte har en grav synskada borde han kunna se vad som händer och säga till draken att spruta eld och tända diket

Stackars lady Mormont, här har vi en cool liten fyrverkeripjäs som så fort hon öppnar munnen frambringar ett leende hos tittarna. Weiss och Benioff hade tänkt sig att hon bara skulle vara med i ett avsnitt, men ändrade sig när de fick skit från fansen efter att de sagt att hon inte skulle återkomma. Då skrev de om hennes roll och gav henne mer plats och inflytande.

Men vad fan gör idioterna sen??? De dödar henne på ett fullständigt meningslöst sätt, igen ska det shockas och folk ska bli ledsna.

Helt idiotiskt, då hennes död fyller noll syfte i den situationen. Weiss sa att hon dör hjältedöden, annars hade den ödöda jätten dödat massa soldater. BULLSHIT!!! Sen tidigare vet vi att alla Wights dör av Dragon glass, man kan träffa dem varsomhelst och de dör. Mest logiskt är att när jätten stormar in, så får den en pil på sig av Dragon glass och dör, eller att någon av soldaterna som står runt den, hugger den i foten och den dör

Vad gör Bran??? Weiss och Benioff har sedan Bran blev "The three eyed raven", haft ett stort problem, nämligen hur ska Bran fungera som karaktär. The three eyed raven är OP, han kan se det förflutna och han kan se in i framtiden, samt att han har kraften att "Warga", ta kontroll över alla levande varelser.

Logiskt vore att Bran används som en spejare, att Warga till fåglar, flyga runt och sen delge informationen till soldater som sen kan vidarebefodra denna information. Detta trodde jag skulle hända, när Bran i en scen säger "I have to go now", Wargar upp till en massa korpar som flyger runt, men sen inget mer. Om man inte kan knyta ihop säcken och hitta ett syfte med Bran, då har hela hans story varit helt meningslös, allt han offrat och genomlidit får inget innehåll som påverkat händelserna på något sätt. Jon hittade de odöda utan Bran, så den gamla teorin om att Bran skulle vara den som varnade alla fungerar inte.

Jag älskar Arya, men hon har faktiskt blivit lite väl OP, hon dödar Wights på löpande band, fram till at hon ramlar och slår huvudet, då blir hon klen och rädd. Weiss och Benioff säger efter avsnittet i en intervju att tanken är att när Arya slår sig, då inser hon allvaret i situationen, förstår sin egen dödlighet och rädslan tar över. BULLSHIT!!! Hon har varit i liknande situationer tidigare och inte fått panik. Logiskt hade varit att hon helt enkelt blev skadad, typ hjärnskakning och blev då desorienterad och kunde inte fokusera. I övrigt har jag inga problem med den scenen, det är ett stakt händelseförlopp som känns klaustrofobiskt och spännande.

Arya och the Hound lyckas fly in ett rum och där sitter Melisandre, lägligt, eller hur? Arya är skräckslagen, men lugnas av Melisandre.

Melisandre berättar att de träffats tidigare, vilket är ett plot-problem, eftersom de aldrig möts i böckerna. Hon säger till Arya att du ska släcka många fler ögon innan du är färdig, du ska släcka bruna ögon, svarta, GRÖNA och BLÅA. När Melisandre säger gröna, så finns det en gigantisk hint i avsnittet, vem har gröna ögon???

Så känslan är nu att med 99% säkerhet kommer Arya att döda Cersei, visst, man kunde ju ana att det skulle kunna vara så. Arya har ju i princip dödat alla som finns henes hitlist. Men jag tycker att om nu Arya ska döda Cersei, så behöver man ju inte hinta det på ett sådant uppenbart sätt. 

Arya är fortfarande jätterädd och då säger Melisandre "What does the many faced god say" och båda säger samtidigt "- NOT TODAY" och vips så Arya fit for fight. Lite för lätt och lite trist!!!

Jag hoppar över några saker, som är irriterande, men vi vet att alla tunga huvudkaraktärer har plot-armor (de kan inte dö i logiska situationer). Jamie, Brienne och Pod är upptryckta mot borgväggen mot hundra odöda, de överlever mirakulöst, trots att det går typ 15 minuter. Sansa och gänget överlever på något underligt sätt när de odöda kommer ner och dödar alla andra oviktig personer.

Vi går nu mot slutet av episode tre, Theon, tragiskt att kasta bort denna karaktär helt i onödan.

Theon gör sitt bästa för att skydda Bran, en ganska emotionell scen utspelar sig när the Night King kommer. Theon ber om ursäkt och Bran (Three eyed raven) förlåter honom, sekunden senare stormar Theon the Night King med ett spjut och Theon blir dödad. Varför??? Weiss och Benioff sa att de tyckte detta var en fantastisk upplösning på Theons historia. Förrädaren som gör bot, blir förlåten och sedan offrar sig. BULLSHIT!!!

Three eyed raven vet allt, han vet att Arya när som helst kommer och dödar the Night King, han kan be Theon att avvakta. Theon, en erfaren krigare vet att bästa alternativet vore att vänta och se vad de odöda gör, eventuellt skulle han kunna skjuta pilar av Dragon glass. Theon får en helt meningslös död, allt han gåt igenom, som han har lidit och sedan lyckats komma tillbaka och återgälda det han gjorde fel. Hela denna resan blir med hans enkla död meningslös. Jag hade köpt det om det var en fight, att Theon slåss mot the Night King, han gör sitt bästa men blir dödad. Inte en vansinnig självmordsattack.

Dags att avsluta, sju säsongers uppbyggnad av the Night King, hans tolv generaler och horder av odöda, leder fram till ingenting. Poff, sen är det slut. Han gör ingenting, visst, liten drakstrid, men det är allt. 

Istället kommer Arya flygande från ingenstans, JA, INGENSTANS. Scenen utspelar sig vid Weirwoodträdet som ligger i borgens trädgård, längst till vänster om stora porten. Man kommer in till trädgården genom en mindre port som man ser när the Night King och hans generaler kommer gående mot Theon och Bran.

I scenen där Arya flyger kan man sen se på nätet hur de gjort. Precis bakom the Night King har man ställt en trampolin, så Arya studsar upp och åker med en sele genom luften för att sen enkelt döda the Night King med släppa kniven och fånga den med andra handen tricket.

Jag hittade mycket hat mot denna scen, många konstiga idioter som skriker om att detta är feministisk propaganda. Sådana dårar kan kamma sig och växa upp. Jag har inga problem med att Arya döda the Night King, det är själva sättet som idioterna Weiss och Benioff valt. De har reducerat the Night King till en förutsägbar mes. Detta är en varelse som levt i tusentalsår, enligt legenden är han den tretonde Lord commander of the Nights Watch. En person som har stor erfarenhet av att slåss och föra krig. Men han förpassas till en passiv dumskalle.

Hur lyckas Arya ta sig förbi generalerna? Hur lyckas hon flyga genom luften när det inte finns något att ta avstamp från???

Ett bättre scenario hade varit en episk strid Jon vs Night King och i allt kaos lyckas Arya ta sig fram och dela ut den dödande attacken.