Forts True Detective

29.01.2014 11:52
Låt oss återgå till True Detective. Det har nu gått tre avsnitt och serien har blivit hyllad och hatad, rosad och risad och fått höga betyg respektive låga betyg.
I mitt tidigare inlägg om True Detective så var jag ganska återhållsam. Jag tyckte att serien var en aning intetsägande, men hade en mycket bra dialog och en känsla för de psykologiska, cyniska och djuriska aspekterna hos människan.
 
Efter att nu sett de två nya avsnitten så anser jag fortfarande att serien är en aning tråkig, det finns inget nytt som tillförs till denna redan trötta genren. Många har klagat på att True Detective är ett sömnpiller. Det kan jag verkligen inte hålla med om. Visst, serien rör sig framåt i sakta gemak, men hen måste tänka på att detta är inte en serie som bygger på massa action, skjutande och hoppsparkar. Det är ett karaktärsdrama med just mycket fokus på McConaughey och Harrelson.
 
Om tittare av denna serie törstar efter massa pang pang, slagsmål och galna biljakter så får de helt enkelt välja en annan serie eftersom True Detective i stort saknar detta innehåll. Dock är jag övertygad av att det i kommande avsnitt säkerligen dyker upp lite pistolskjutande och någon klassisk biljakt, men inte i större mängd.
 
Så mörk, så cynisk och så mycket ångest innehåller denna serie så att jag stundtals får ont i magen. Dialogen är verkligen välgjord, en fröjd för örat och fotot är enastående.
Jag kommer att fortsätta titta på True Detective, men jag vidhåller min ståndpunkt att serien inte är originell!