The Borgias

22.12.2013 07:48

Neil Jordan är nog för många en ganska okänd producent (jag hade ingen aning om vem han var). Han är nog mest känd för filmen "The Crying Game" - 1992 och "Ondine" - 2009.
Respekt åt en för mig okänd producent och manusförfattare. The Crying Game är ju jävligt bra och Ondine var faktiskt bättre än jag hade väntat mig.


Handling
Historien utspelas på sent 1400-tal i Italien. Påven är död och nu måste en ny påve utses. Rodrigo Borgia/Borgia familjen är berättelsens huvudpersoner. 1492 blev han framröstad av en majoritet av kardinalerna och upphöjdes till påve eller guds högra hand. Genom mutor, hot och mord tog Rodrigo sig enda upp till toppen.
Vid utnämningen till ny påve bestämmer sig Rodrigo för att ta namnet Alexander VI. Inte fan kan man väl heta Rodrigo och vara påve, Alexander är ju sååååå mycket bättre.
Fortsättningen av serien handlar om hur "Alexander" och hans familj gör allt för att behålla makten. Mer mord, mer mutor och en massa konspirationer. Rodrigos ärkefiende Cardinal Della Rovere tar sig till Frankrike för att hitta allierade. Han lyckas övertala den franska kungen att hjälpa honom att döda Rodrigo och ta över tronen som påve. Givetvis får den franska kungen erbjudanden om enorma summor guld för den hjälp han kan bistå med. Alla vet ju hur jävla rik Vatikanen och påven är. Att leva enligt guds budord är inget för påven. Varför ska man bo spartanskt och äta bröd och dricka vatten när man kan bo i ett palats och dricka champagne hela dagarna.

Rodrigo spelas av igen mindre än Jeremy Irons. Måhända att han har gjort en JÄVLA massa skitfilmer och serier, men fan vad hård och cool han är.
Ett fantastiskt kostymdrama som påminner lite om serien "Rome". Det som är intressant är att serien faktiskt löst bygger på den riktiga historien om den ökända och kriminella Borgia familjen.
Vanligtvis brukar jag ju spotta och håna det som jag recenserar. Men "The Borgias" är jävligt bra och sista avsnittet i säsong ett gjorde att jag fick gåshud. Serien är redan kontrakterad för två säsonger till.
Jag kan verkligen rekommendera den här serien.

The Borgias får tre starka mycket starka kardinaler