Pain&Gain

21.12.2013 18:55

 

Regissör: Michael Bay
Manus: Christopher Markus och Stephen McFeely

Huvudkaraktärer
Mark Wahlberg - Daniel Lugo.
Dwayne Johnson - Paul Doyle.
Anthony Mackie - Adrian Doorbal.
Tony Shalhoub - Victor Kershaw.

Michael Bay är ju mest känd för att regissera och producera en massa skit (finns ett fåtal undantag). Han har ju till och med erkänt i media att han ångrar att han producerade Armageddon som han och många andra anser är en av världens sämsta filmer. Majoriteten av Bays filmer har gått med plus, men inte med särskilt mycket om man tittar på budgeten.
Dock finns det en film som gått superbra med tanke på dess budget. The Texas Chainsaw Massacre (Motorsågsmassakern) kostade drygt nio miljoner dollar och har i dagsläget dragit in runt 600 miljoner dollar.

Jag var tveksamt inställd till denna film redan från början eftersom Bay regisserade den. Efter att googlat lite fattade jag att filmen bygger löst på en riktig händelse som utspelade sig 1995 i Florida USA. Tack vare min forskning visade det sig att händelsen som filmen löst bygger på anses vara en av de mest tragikomiska brottsfallen i USA´S historia och mycket tack vare detta så är denna film faktiskt en av de bättre filmerna som jag sett på mycket länge.

Tre stycken efterblivna kroppsbyggare Wahlberg, Johnson och Mackie går samman för att kidnappa en mycket rik person och tvinga honom att skriva över sina tillgångar på dem.
Det hela börjar med att Wahlberg jobbar som personlig tränare på ett gym där han kommer i kontakt med Victor Kershaw (Tony Shalhoub). Kershaw skryter konstant om hur mycket pengar han har och är ett allmänt arsle.
En kort bit in i filmen drar Wahlber iväg på ett finn dig själv seminarium (hur blir man rik), på detta seminarium får han en idé som så småningom leder till att han värvar sin bästa polare Mackie och sedan muskelberget Johnson. Nu ska denna trio komma fram till mästerplanen för att lyckas med sin kupp och tro mig det krävs flertalet mästerplaner innan de lyckas med själva kidnappningen.

Wahlbergs karaktär är den som planerar allt och hans planer bygger inte på ett skarpt intellekt utan istället är det hans kunskap om kriminalfilmer som leder fram till de olika mästerplanerna.
Mackies karaktär fattar ju att hans polare inte har en aning om vad han gör, men det spelar ingen roll för polare håller ihop och stöttar varandra.
Johnsons karaktär är den skönaste. Fullkomligt korkad och pånyttfödd genom att han mötte Jesus när han satt på kåken. Han anser att gud har gett honom hans muskler för att hjälpa de svaga.

Som jag sa tidigare så bygger filmen löst på ett verkligt brottsfall och då menar jag
LÖST. Jag hittade mycket information om just detta fall och en del småsaker finns med i filmen som faktiskt hände på riktigt. Dock är det mesta extremt överdrivet, men detta är givetvis tanken för att det hela ska bli mycket roligare.

Filmen har gott om humor, om än ganska låg humor stundtals är det hela faktiskt ganska underhållande. Det som lyfter filmen är Johnsons porträttering av sin karaktär, fullkomligt galen och dummare än en dromedar. Sen är dialogen också ganska välskriven vilket gör filmen bättre än vad jag hade väntat mig.
Mark Wahlberg har ju alltid varit jävligt vältränad, men i Pain & Gain har han bulkat upp rejält. Inför filmandet gick han upp nästan 20 kilo i ren muskelmassa och det syns i filmen.

Jag ger Pain & Gain tre hyfsade hormonsprutor.


Mycket bättre än jag hade väntat mig och jag blev glatt överraskad.
Om man vill se fler filmer (dokumentärer) om kroppsbyggare som är roliga så får man titta på klassikern Pumping Iron från 1997 med Arnold Schwarzenegger och Lou Ferrigno