True Detective

13.01.2014 11:40

I princip alla kanaler har minst en kriminalserie, gärna fler. Det finns ohyggligt många dåliga sådana och ett fåtal bra.

Exempel på bra kriminalare är The Wire, Förbrydelsen, Bron, The Killing, The Mentalist (börjar bli lite tjatig nu) och The Following.

Det har ju på förhand varit mycket snack om den nya serien True Detective med Matthew McConaughey och Woody Harrelson i huvudrollerna. De spelar två mordutredare som försöker hitta en person som ritualmördat en kvinna. Allt utspelar sig i långt ute i ingenmanslandet Louisiana och vi får under första avsnittet veta att de två utredarna har arbetat med att lokalisera denna "massmördare" under 17 års tid.

Uppsnacket inför True Detective har varit massivt och kulturskribenterna har hyllat seriens två trailers och sagt att dessa varit himmelska, otroliga, spännande, trollbindande med mera med mera. Efter att jag sett de båda serieklippen så kom det inte direkt några superlativ flygande ur min mun. Visst, klippen var ganska snygga, dialogen kändes fräsch och McConaughey och Harrelson såg slitna ut så som sig bör när man är en mordutredare som sett mycket hemskt skit i sina dagar. Men jag blev inte lika peppad som många andra.           

www.youtube.com/watch?v=TXwCoNwBSkQ www.youtube.com/watch?v=roiKrE5KLbk

Första säsongen (efter bara ett avsnitt är det diskussion om säsong två) är bara på åtta avsnitt a en timma. Ganska självklart är det då att det förmodligen blir fler säsonger eftersom det är svårt att trycka in 17 års mordutredning i enbart åtta episoder. Såvida inte True Detective floppar hårt så ser jag definitivt att det blir minst en säsong till.

Hur var då första avsnittet? En aning intetsägande om jag ska vara ärlig. Kriminalgenren är ju ganska utvattnad och i princip omöjligt att komma med något nytt och revolutionerande, något som man inte redan sett. Serien verkar bygga på konstanta hopp i tiden, framåt, bakåt och i sidled, samt intervjuer med McConaughey och Harrelson. Dialogen är ganska välskriven och personkemin mellan de två utredarna är stark. En relativt mörk serie som bygger mycket på de två polisernas fysiska och psykiska välmående. Redan i första avsnittet får vi bekanta oss med den ångesttyngda och pessimistiska  Rust Cohle (McConaughey) som lider av både Insomnia och ett visst alkoholberoende.

Men som jag sa tidigare så är det inget nytt som tillförs. Jag har redan sett massa kriminalserier med temat massmördare, även om handlingen i True Detective kretsar kring diverse ritualmord med hednisk dyrkan och ockultism. Detta i sig är inget negativt, men med tanke på all hajp så hade jag hoppats på något nytt inom denna genre.

Avsnitt ett ger trots allt mersmak och jag kommer att fortsätta titta och hålla er informerade om det är värt att lägga tid på denna serie eller istället följa en anan.