The NOT so Amazing Spider-Man 2

26.05.2014 19:29
Jag så otroligt trött hela tiden, men jag hinner med att se en massa filmer och serier, dock orkar jag inte skriva något och jag skäms. Nu har jag däremot tagit mig i kragen och ryckt upp mig en aning.
 
The Amazing Spider-Man 2, eller snarare "The NOT so Amazing Spider-Man 2".
Jag kastade ju en del bajs på den första filmen och jag kommer tyvärr fortsätta med att kasta bajs på uppföljaren. Återigen visar Hollywood att en monsterbudget automatiskt inte betyder framgång och jag tycker personligen att med en budget på över 200 miljoner dollar så ska man fan kunna göra något bättre.
 
Stackars Spindelmannen kämpar hårt med att kunna kombinera kärlekslivet och brottsbekämpandet, men det håller inte i längden. Bortskämda Gwen Stacy tycker att spindeln fokuserar för mycket av sin tid med att rädda livet på sina medmänniskor och istället borde prioritera henne. Så nu måste spindeln välja mellan Gwen eller rädda världen.
Senare dyker Parkers gamla polare upp, Harry Osborn och skapar en massa problem.
Vi får heller inte glömma elakingen Electro (Jamie Foxx) och det stående skämtet Rhino (Paul Giamatti).
 
Det som är "bra" med filmen är att den ganska hyfsat följer serietidningen, problemet är bara att så många skådespelare är helt fel för sina roller. Många har gett Spider-Man 2 höga betyg och lovordar Jamie Foxx, men jag anser att hans tolkning av Max Dillon är helt felaktig och otroligt överspelad.
 
I serietidningen är Dillon blyg, tillbakadragen och allt han önskar är att få en vän. Filmen vill bygga på dessa hörnstenar, men allt överspelande får bara Dillon att framstå som lite äcklig och fullständigt efterbliven.
 
Och vad i helvete gör Paul Giamatti i rollen som Rhino? Jag visste faktiskt inte ens att han var med i filmen på förhand, så döm min förvåning när jag i filmens inledning får se honom och sekunder senare hör honom försöka sig på att tala med en rysk brytning. Hur tänkte Marc Webb?
Tänkte Webb att om jag slänger in Giamatti i 3 minuter i början och 3 minuter på slutet så kommer det att komma så många fler biobesökare?
 
Harry Osborn/Green Goblin spelas av Dane DeHaan. Jag vet hur många gånger jag läst olika recensenter skriva att han påminner om en blandning mellan en ung Brad Pitt och Leonardo Diaprio. Då säger jag att dessa personer omedelbart borde bege sig till en optiker och kolla synen.
 
Dane DeHaan ser ut som en metamfetaminmissbrukare i alla filmer som han är med i. Tomma glansiga ögon och en vilsen flackande blick. Jag tycker han påminner om de utslagna missbrukarna på Plattan i Stockholm.
 
Trista actionscener, trög dialog och en överspelande Jamie Foxx höjer knappast betyget till skyarna. 
Precis som sin föregångare så får The Amazing Spider-Man 2 bara två svaga noshörningar i betyg.