Noah

14.04.2014 12:49
 
Jag är inte en troende person, men jag tycker att religion är ett intressant ämne och anser mig vara ganska insatt i flertalet av världens olika religioner.
Det har spelats in mängder av filmer och tv-serier om Jesus och hans lärjungar, men nu har turen kommit till Noah (Noak) eller gubben Noak som vi svenskar kallar honom. 
Ni vet snubben som lyckades övertala gud att skona hans familj, några djur och bygga en gigantisk båt.
 
"Gubben Noak, gubben Noak, var en heders man.
När han gick ur arken plantera han på marken.
Gubben Noak, gubben Noak var en heders man"
 
I det gamla testamentet är gud i princip en diktator, han har skapat jorden och allt som finns där i sin egen avbild, men avbilden avviker och gud anser att det numera enbart finns ondska i människans hjärta och det är dags att göra om allt från början och för att kunna göra detta krävs det total undergång av allt levande. Den genomgoda och djupt religiösa Noah ber att gud ska skona honom och hans familj eftersom de är de enda som är värda att få fortsätta leva. Gud ser Noahs godhet och säger till honom att han ska bygga en enorm båt och på den båten ska hans familj och en massa djur bo temporärt för att överleva en översvämning som kommer att täcka all landmassa.
 
Darren Aronofsky regisserar och skriver manus till Hollywoodfieringen av historien om Noah. Filmen gick loss på runt 125 miljoner dollar och har öppnat ganska okej, under förväntningarna, men trots allt bra. Viktigt att tänka på är att ett flertal länder har bannlyst filmen eftersom de anser att filmen inte ger en rättvis bild av gud och Noah. Personligen tycker jag att bilden som rullas upp framför mina ögon stämmer ganska okej in på det jag läst i gamla testamentet. Gud är allsmäktig och den som inte knäböjer och följer guds lagar får helt enkelt döden dö.
 
Darren Aronofsky verkar ha varit en aning ambivalent när han skrev manuset. Detta är en film om den religiösa gubben Noak och borde därför enbart belysa detta, men Aronofsky har lite snabbt slängt in en liten Big Bang, varför vet jag inte, kanske trodde han att detta skulle locka ateisterna och evolutionsteoretikerna till biograferna.
Allt känns kluvet på något sätt, historien känns forcerad och Aronofsky vill belysa hur man borde ta hand om miljön, tänka mer ekologiskt och äta mindre kött.
För i filmen om Noah är just Noah en argsint, militant vegan som har en enorm respekt för miljön, djuren och grödorna. Jag har inget emot politiska, etiska eller moraliska budskap inom film, dock så gillar jag inte när jag med tvång blir sondmatad av övertydlighet i mer än två timmar.
 
Jag skulle vilja påstå att Noah är en liten mix av postapokalyptiska Mad Max, Waterworld och en liten släng av The Shining "Here's Johnny".
När jag skriver att filmen är lite kluven så menar jag följande: Noah är ute på promenad i skogen och stöter på några hungriga jägare som dödat en hjort. Noah blir mycket upprörd eftersom han anser att det är emot guds vilja att döda djur och det är dessutom onödigt när skogen är full av bär och nötter. Noah och jägarna utbyter okvädningsord och det hela slutar med att Noah i guds namn dödar de stackars hungriga jägarna. För är det något vi vet så är det att om man dödar någon i guds namn så är allt förlåtet, men vad fan hände med budordet "Du skall icke dräpa"?
 
Det som vidare gör att jag känner mig kluven är just hur enkelt Noah och hans familj klarar sig på vegankost. Idag är det ju enkelt! Om det är minus 30 grader ute så glider vi bara in på ICA och köper några kikärter, men på Noahs tid var det lite hårdare. Trots detta klarar sig hans familj på bär och nötter som bara uppenbarar sig mitt i vintern "God provides"
Sen är det ju hela den här biten med incest som jag inte riktigt köper. Efter översvämningen så är det ju upp till Noahs familj att spotta ut nya människor som ska göra bättre ifrån sig än alla de som nu är döda. Så vi har Noah, hans fru och tre söner och deras fruar. Någonstans på vägen så räcker det ju inte utan det kommer att bli samlag mellan nära besläktade (blodsband) individer och detta borde rimligtvis ganska fort leda till en enormt utarmad genpool. Möjligtvis kan det vara sant eftersom det ju uppenbarligen finns mängder med knasiga människor i världen.
 
Noah har ett ganska snyggt foto och effekterna är helt okej, men det räcker inte när man har ett så kluvet manus och en så långsam och tråkig dialog så att man stundtals nästan somnar.
 
Jag ger Noah en brinnande buske i betyg