Mer True Detective

13.03.2014 13:55
Jag har tidigare skrivit om serien "True Detective" och var inledningsvis en aning tveksam. Dock växte sig serien starkare för varje avsnitt och jag blev mer och mer engagerad.
Tack vare ett fantastiskt foto, en mycket välskriven dialog och en härlig kemi mellan Matthew McConaughey och Woody Harrelson skakar serien om mig.
Vad jag inte visste på förhand var att varje säsong bygger på en ny historia som porträtterar ny karaktärer och således så kommer vi inte att få se mer av McConaughey och Harrelson eftersom säsong ett bara hade åtta avsnitt.
 
I min första "recension" av serien så nämnde jag problemet med just åtta avsnitt. Hur skulle producenterna kunna klämma ihop en bra historia med ett starkt avslut på bara åtta avsnitt när hela händelsen utspelar sig under 17 års tid? Min trygghet i detta var att jag var ganska övertygad om att det skulle komma fler säsonger. Men när jag fick höra att det inte skulle bli en fortsättning av berättelsen om Rust och Hart så insåg jag att nu kommer serien att få problem med sitt avslut. 
 
Det trista är att jag hade rätt :( Serien byggs sakta men säkert upp och man får mersmak och när näst sista avsnittet visades så kände jag att jag vill ha mer, mer. Så kom sista avsnittet och plopp så var det slut. Var tog allt vägen? Hela sista avsnittet kändes så avskalat, så otroligt förenklat och alldeles för kort för att kunna få det avslut som vi tittare förtjänade. Jag känner mig besviken och en aning lurad på godiset. Bäst vore om sista avsnittet varit ett dubbelavsnitt. För historien lämnade alldeles för många luckor och frågor, samt att det fanns oändliga möjligheter på att köra vidare. 
 
Surt säger jag och äter en näve rönnbär till :(