Jean-Claude Van Damme

29.12.2013 16:58

Ibland blir jag mobbad och utskrattad av elaka kulturelitister när jag tar upp Jean-Claude Van Damme. Jag vill prata och diskutera om alla hans episka filmer och verkligen analysera vad det är som döljer sig bakom alla tuffa sparkar och snygga splits, men det är då som kultureliten stirrar på mig som om jag vore en idiot och sedan skakar de skrattande på huvudet och återgår till att prata om Äta Sova Dö eller Känn Ingen Sorg.

 

Jag vet dock att det handlar om avundsjuka och okunskap, de har helt enkelt inte fattat vilken storhet Jean-Claude Van Damme är.

Med filmer som No Retreat No Surrender, Bloodsport, Cyborg, Kickboxer, Lionheart, Universal Soldier, Hard Target och JCVD så kan man helt enkelt inte ignorera the muscles from Brussels betydelse. För att vidare stärka sitt legendariska varumärke så gjorde Jean-Claude en reklamvideo tillsammans med Volvolastvagnar och denna video är så episk att man som JCVD fan blir alldeles tårögd. Vilken personlighet, vilken krigare och vilken fantastisk skådespelare han är.

www.youtube.co m/watch?v=M7FIvfx5J10

 

 

En polare sa till mig att han tyckte att Cyborg (1989) är JCVD sämsta film någonsin och att den filmen är så meningslös att han knappt finner ord för hur dålig den är. Han sa till mig att filmen inte har någon handling alls och bara är en korkad slagsmålsfilm. Jag ska nu visa honom och er hur fel man kan ha!

 

JCVD spelar legosoldaten Gibson Rickenbacker och allt utspelar sig i en förfallen apokalyptisk värld. Större delen av jordklotet har drabbats av en sjukdom/pest och människor tillika djur dör som flugor. I New York träffar Gibson kvinnan Pearl Prophet, hon berättar för honom att hon är en Cyborg/robot som har vital information som kan leda till att ett botemedel mot pesten kan uppfinnas. Denna information måste nå några forskare som befinner sig i Atlanta.

Uppdraget att hjälpa Pearl att ta sig till Atlanta visar sig inte bli lätt. En mycket hemsk och elak person vid namn Fender Tremolo står i deras väg. Han vill ha botemedlet så han kan kontrollera marknaden och tjäna en massa pengar. Nu måste Gibson slåss mot Fender och hans underhuggare.

 

Cyborg fick ett mycket svalt mottagande 1989 och under åren som gått verkar inte uppskattningen av denna film ha ökat något nämnvärt.

Men om man tittar djupare så kan man se att Cyborg döljer en massa godbitar. Det finns mängder av religiösa aspekter, framförallt kristna sådana.

 

Pearl är den "Heliga Graalen" som besitter kraften att bota alla sjuka.

 

Fender är både ormen i paradiset och djävulen. Han försöker först locka Pearl i fördärvet och när inte det går kidnappar han henne och hans högsta önskan är att regera över alla i hela världen.

 

Gibson skulle kunna vara "Jesus", men det är lite långsökt. Dock finns det en scen som pekar på kristendomen och Jesus uppståndelse.

Han har slagits mot Fender och förlorat. Gibson blir uppspikad på ett kors och lämnad för att dö. När klockan klämtar kan man nästan höra ett "halleluja" i fjärran och Gibson vaknar till liv, sliter sig loss från korset och påbörjar sin vandring mot hämnden och dödandet av Fender.

 

Inte en av JCVD bästa filmer, men sevärd!

Cyborg får två starka splits av mig