Enemies Closer

26.02.2014 19:47

Jag har varit inne på en mängd olika filmbloggar och kollat upp vad som skrivits om Jean-Claude Van Damme och hans nya rulle Enemies Closer och jag blir rent ut sagt tårögd av allt det hemska som jag läser, rent förtal av JCVD säger jag.

Självklart håller jag med alla andra om att manuset är horribelt och det kan vi anklaga de två usla manusförfattarna för, men mitt fokus ligger på JCVD. Det är inte alltför ofta som man får se honom spela skurk och när det då händer så höjs underhållningsvärdet avsevärt.
Med filmer som JCVD, Welcome to the Jungle och nu Enemies Closer så får man se att Jean-Claude kan mer än bara göra snygga plits och snurrsparkar, han kan även spela dramatiska roller, komiska roller och komplett galna roller.

Enemies Closer är vad jag brukar kalla en bakfyllefilm och den avnjuts bäst dagen efter en hård natts festande och en flottig pizza med kebabsås.
Filmen handlar om en kille som tidigare varit en Navy SEAL, men nu dragit sig tillbaka och nu arbetar som en guide på en liten ö nära den kanadensiska gränsen eftersom han lider av PTS.
Allt är frid och fröjd tills han får påhälsning av en man som har en vendetta mot honom.

I denna mix kommer då JCVD som spelar en psykopatisk militant vegan som dessutom är knarksmugglare. Hans last av droger har störtat i vattnet kring ön och nu måste JCVD hitta knarket och samtidigt döda alla vittnen. Detta innebär att guiden och hans fiende nu måste samarbeta för att överleva.

Hade det inte varit för JCVD så hade jag gett Enemies Closer en etta, eller kanske rent av en kalkon i betyg, men JCVD är bara för jävla skön och hans underbara frisyr höjer betyget. Klockrena repliker som är direkt kopplade till hans veganism och hans generella avsky gällande skjutvapen.
En av de bästa scenerna är när JCVD berättar om hur det gick till när han tog beslutet om att bli vegan.
JCVD berättar en sorglig historia om hur han hade en anka som han älskade. Senare vid en middag med familjen så frågar hans mamma om han tyckte "hans" anka var god. Detta trauma ledde till att JCVD helt enkelt var tvungen att döda sin mamma och sluta äta allt som har en själ.

Jag delar ut en mycket stark linssoppa, på gränsen till två svaga kikärter i betyg.